Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är Olika hur bostadslösningar ser ut.Några få gymnasieskolor, ofta långt utanför storstäderna, har egna elevhem/elevboende som kallas för "internat". Men det är tyvärr inte så att skola kan till 100% Garantera boendelösning, även om Internat finns; det kan bli så att platserna inte räcker till alla. Senast jag pratade med en boendekoordinator på en gymnasieskola med riksrekryterande utbildningar fick jag råd att Anmäla sig till deras bostadskö tidigt, t.ex när man är på öppet hus och tittar på skolan. Om skolan vet på förhand hur många elever som är intresserade av deras Internatboende, kan de kanske utöka antal platser till nästa läsår... det är den förklaringen som jag fick (det är faktiskt så att vissa elever pedlar till en skola som har riksrekrytering; andra - har släkt och vänner där de tänkte att de ska bo... det är alltså inte alla elever som kommer in på en riksrekryterande utbildning som behöver bostad på skolorten eller skolans hjälp att fixa bostad; många gör det på egen hand).

    Om skola saknar Internat - förssöker skolans personal att hjälpa till på olika sätt: ge tips och råd; uppmanar folk på orten att hyra ut rum till gymnasisterna mm och m.fl. och den uppfattningen vi har är att hittils har det på ett eller annat sätt löst sig för alla som kom på riksrekryterande utbildningar på gymnasiet... men lite möda och kreativa lösningar brukar det lösa sig. Vi känner i alla fall inte att någon elev blev tvungen att avstå en studieplats på en riksrekryterande utb. endast för att hen saknade bostad.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Gott Nytt år! :)

    Julia

    Jo, vill också lägga till att inackorderingstillägget till studiehjälpen från CSN eller bidrag från kommunen din kommer garanterat inte räcka för att täcka de kostnader som finns i samband med att man som gymnasieelev bor på annan ort. Det är svårt att komma med en exakt siffra/summa pengar/ men familjen måste vara beredd att bidra med i alla fall två tusen kronor/månad, kanske med mer - detta för att betala för bostad och andra omkostnader, ex. resor hem till föräldrarna (jag kan inte tänka mig att man under 3 år på gymnasiet inte kommer resa hem till föräldrarna ... och det kostar ju pengar + det tillkommer en hel del "omkostnader" som ex.mat, förutom skollunchen, som är gratis behöver man ju äta på andra tider också och när man "små-handlar" brukar det vara rätt dyrt.