Ulla
    Hej, jag undrar om det finns någon bra - begriplig - förklaring angående Riksrekrytering och Riksintag. Är det mer eller mindre samma sak eller finns det stora eller på något sätt viktiga skillnader?
    Tusen tack för en tydlig förklaring!
    Ulla

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ulla,
    Riksintag - det är ett "fenomen" som rör Friskolorna (fristående gymnasieskolorna). Det går ut på att alla sökande tas in som "förstahandssökande", oavsett sin folkbokfringskommun. Är det för elever för långt att pendla, kan de EVENTUELLT (förhoppningsvis) få Inackorderingstillägg från CSN. möjligheter är dock begränsade. Summan Inackorderingstillägget täcker inte alla kostnader. Och Om man över huvudet taget kan få Inackorderingstillägg beror på om samma program och Nationell inriktning erbjuds närmare elevens folkbokföringsadress eller inte. CSN vägrar bevilja Inackorderingstillägg om "samma utbildning" (program och nationell inriktning) erbjuds närmare elevens folkbokföringsadress.

    Riksrekrytering - beviljas av Skolverket. Både fristående och kommunala gymnasieskolornas utbildningar kan få riksrekrytering beviljad av Skolverket.
    Dessutom finns det RIKSREKRYTERANDE GYMNASIEPROGRAM - det är de speciella programmen med Egna Examensmål:

    Kommer man in på en Riksrekryterande utbildning, har man rätt att få Viss ekonomisk ersättning för att kunna bosätta sig på skolorten.
    Till Riksrekryterande ubildningar tas alla sökande emot som "förstahandssökande".

    ***************************
    Vad är då "andrahandssökande"?
    Det är elever som kommer från utanför "eget upptaggningsområde". De tas in "i mån av plats", dvs efter det att alla "egna" behöriga sökande (även de med lägre betyg) har tagits in, och om det - efter det - ändå finns platser kvar.

    Läs också gärna info på Gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper