Sara

    Hej, Det börjar närma sig universitetsvalet. Jag har både ringt och mejlat till karolinska institutet, för att få reda på om deras psykologiprogram är likadant som Stockholms universitet, eller om det exempelvis är inriktad på naturvetenskap. Tyvärr får jag inte svar, och hittar inte svaret när jag söker heller. Vet du om det skiljer sig? Samma sak gäller kandidatprogram i kriminologi i Stockholms universitet, att jag inte får tag på dem. Då undrar jag läser man kandidatprogrammet kriminolog, för att bli en legitimerad kriminolog. Yrket som står på framtid.se när man söker upp kriminolog? Jag undrar också vad kriminologer kan ha för arbetsuppgifter, och yrkesroller? Dessutom undrar jag vad det krävs för betyg för att komma in på utbildningen, då det inte står på studera.nu. Vad var exempelvis antagningsgränsen förra året? Mvh, Sara

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara;
    ang. Psykologprogrammen i Sverige
    Se listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=psykologprogrammet - det "avvikande" programmet är på Umeå Universitet (det har inriktning mot Idrott);
    alla de övriga utbildningar till psykolog måste vara mycket lika varandra, därför att yrket Psykolog är i Sverige - Legitimationsyrke, och för att få legitimation måste man ha psykologexamen (man måste ha mycket snarlika kunskaper, kanske t o m identiska kurser bör därför ingå); nu jobbar inte jag på psykologprogrammet och vet endast det som Socialstyrelsen har tidigare svarat till oss - att inom legitimationsyrken inom Hälso-och sjukvård är det "samma utbildning" man får, oavsett vilket lärosäte man läser på.

    ang.bli, i Sverige - Kriminolog
    så vitt vi på FRåGA SYV vet, finns det ingen legitimation för kriminologer därför kan man inte bli "legitimerad kriminolog", oberoende av vilken utbildning man skaffar sig.
    Kriminolog är i( Sverige) ett av de många icke-reglerade yrken. Därför blir det i princip helt upp till arbetsgivare att bestämma vilken kompetens, inklusive utbildning, som ger jobb.
    ang. var kriminologer kan jobba - var god se info på soclaw.lu.se/utbildning/kandidatprogram-i-kriminologi/karriar-eller-fortsatta-studier och ett svar på https://www.fragasyv.se/fragor/beteendevetare-med-inriktning-kriminologi

    antagningsgräns till kandidatprogrammet i kriminologi på Stockholms Universitet:

    Kan bero på att utbildningen är Ny och ingen antagning gjordes förut (därför att den utb. ej fanns förut).

     Du kan söka upp till 12 alternativ - på www.antagning.se
    Om du är intresserad av psykologprogrammen och utbildningar i kriminologi - välj 12 utbildningar och sök alla dem. Prioritera så att som ditt första alternativ söker du den utbildning som du helst vill komma in på; och som alternativ nr.12, lägst prioriterat, den utbildning som du (i värsta fall) kan tänka dig att läsa, om du inte kommer in på ngt av dina 11 högre prioriterade alternativ.
    Du behöver inte nödvändigtvis känna till antagningsstatistik från föregående antagningsomgångar. Antagningsgränserna kan ändras. T.ex antal utb.platser kan utökas och då bör antagningsgränsen gå ner.

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Hej, tack för ditt svar. Angående kriminologi, så om jag har förstått det rätt är det inte säkert att jag kan söka jobb som kriminolog även om jag har läst kandidatprogrammet i kriminologi?

      Jag vill helst gå jurist eller psykologiprogrammet, men kommer inte in där om inte antagningsgränsen går ner. Ska jag då välja de högst upp, och sedan välja mina andra och tredjehandsalternativ längre ner, så att jag vet säkert att jag kommer in på någon utbildning. Eller minskar det chansen på något sätt?

    • Milla : Att du söker utbildning i tredje, femte eller tolvte "hand" minskar inte chans att komma in på den. Sök utbildningar i den ordningen: favoritutbildning högst upp, som första alternativet.
    • Milla : Ang. "Söka jobb som kriminolog" - just idag finns det "noll" jobbannonser för "kriminolog" på Arbetsförmedlingens hemsida; annars SÖKA JOBB kan vem som helst göra; det är en "annan femma" - att FÅ jobbet! :)