Jessica
    Hej! Jag är sugen på att läsa Röntgensjuksköterskeprogrammet. Men jag undrar om det programmet är "likvärdigt" med sjuksköterskeprogrammet? Blir jag "vanlig" sjuksköterska med röntgenutbildning på köpet, eller blir jag "bara" röntgensjuksköterska? Alltså har jag behörighet att jobba som en vanlig sjuksköterska också om jag skulle vilja det? Hoppas att ni förstår min fråga!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica!

    Röntgensjuksöterskeprogrammet leder till att man kan jobba som just Röntgensjuksköterska>> och inte som "vanlig" Sjuksköterska>>.

    Du kommer därför inte få behörighet som "vanlig" sjuksköterska, och för att skola om sig skulle det ta minst 2 år på heltid, kanske t o m fem terminer, då det är få kurser som är desamma på de två programmen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig att fatta rätt beslut!

    Vänligen

    Julia Syv