Mikael SYV på FrågaSYV

    Tyvärr är det omöjligt att svara på hur många betygspoäng kommer att krävas för att få plats på  utbildningen.

    När det är fler behöriga sökande än antal platser på en viss utbildning, gör Antagningskansliet ett urval och de elever som har högst Mtv (Meritvärde samma som betygspoäng) kommer in. De övriga sökande ställs i reserv.

    det är ingen idé att spekulera... Det som är bra att göra är att som andra och tredje alternativen välja utbildningar som i fjol hade lägre antagningsgräns men som du ändå kan tänka dig att gå. Detta för att du inte ska stå utan plats till hösten.