Mimmi
    Hej,

    Jag har en hel del prövningar jag behöver göra, cirka sju stycken. Jag försöker få dem avklarade så fort som möjligt. Problemet jag ser är att de flesta kommuner endast erbjuder en prövning per termin, inte per månad. Känner ni till några kommuner som erbjuder prövningar varje månad?

    Leksand har jag kontaktat. Lund ligger mer än sex timmar bort så det blir nästan omöjligt att pendla dit varje månad och bo på vandrarhem för att göra prövningar där. Finns det inga fler än dessa två som ger prövningar varje månad?

    I värsta fall får jag väl göra alla prövningar inom 1-2 månader runt om i Sverige då alla verkar ha prövningsperioder i September- oktober. Förstår inte riktigt hur de tänker. Min hemkommun erbjöd prövningar per månad och la ner det helt plötsligt. Låter ologiskt att behöva vänta 6 månader för att göra en prövning.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Det är så pass dyrt att erbjuda prövningar, att alla försöker begränsa den möjligheten; dessutom är det lärarbrist. Det finns ingen sammanställning om vilka prövningar som erbjuds och vad.

    Var och en får leta själv. Det finns ingen ekonomisk vinning, tvärtom förlust - när man erbjuder prövning. Lärartid och admin.hantering kostar mycket mer än 500kr som får tas i avgift, därför sätts det hinder för att begränsa antal prövningar.

    Personligen förstår jag din frustration  men vi har ingen möjlighet att förbättra situationen.

    Jag kan bara beklaga att det är på det viset och råda dig satsa på högskoleprovet.