Linnea
    Hej!

    Jag har ganska dåliga betyg från gymnasiet och läste utökat (matematik 3b) för att för behörighet i framtiden. Nu är det så att jag inte vet hur jag räknar ut mitt meritvärde men om jag har gjort rätt så är det på 17.9 med utökat dvs 2500 poäng exkl. gymnasiearbetet. Skulle jag välja att söka ett program där man inte behöver matematik 3 för behörighet ska jag då räkna bort det betyget och istället dela med 2400 poäng ? Så att mitt värde istället blir 18.14? Eller är det fortfarande 17.9?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa,

    utifrån din ålder, 20 år - antar jag att du har Examensbevis (och inte ett Slutbetyg); det är olika regler vid olika typer av utbildningsdokument...
    Om du har examensbevis och har matte 3 som U-kurs i ditt examensbevis eller om du läste matte 3 efter gymnasiet - då ger matte 3 MERITPOÄNG - + 0.5 och då räknas även betyget i matte 3 in.
    Och om matte 3 krävs för just den utbildning du söker på högskolenivå, för särskild behörighet, då måste betyget räknas in - dock man får ej några meritpoäng i detta fallet, eftersom det är en kurs som man måste ha godkänt betyg i (annars är man Obehörig).
    Så, i vilket fall - räknas betyget i matte 3 in.
    Det enda alternativet jag kan tänka mig när betyget i matte 3 ej skulle räknas in är - om man redan sedan innan, utan matte 3, redan har max i merit (som är 2,5) och matte 3 ej krävs för särskild behörighet; men även då kan Antagning.se räkna in det betyget, om det skulle höga jämförelsetalet och med det också höja meritvärde (detta händer om betyget i matte 3 är Högre än snittet av övriga betyg).
    mvh
    Julia