Magdalena

    Jag vill söka agronom- Husdjur programmet. För att göra det krävs särklid behörighet. • Biologi 2  • Fysik 1a eller Fysik 1b1+1b2  • Kemi 2  • Matematik 4 Mattematiken är jag klar med men naturkunskapen har jag kvar. Hur ska jag göra? kan jag läsa dessa kurser på komvux? Måste jag läsa Kemi 1 och Biologi 1 innan jag går vidare till kemi 2 och  biologi 2? Jag har tidigare läst naturkunskap 1 och 2 men vad jag förstått så kan inte dessa likställas.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Magdalena!
    det stämmer att naturkunaskap 1 och 2 ej kan likställas med fysik, kemi och biologi.
    Om du kan förbereda dig genom självstudier eller på annat sätt (med en privat lärare... t.ex) så får du göra prövningar i Biologi 2 och Kemi 2 direkt; för att få lov att anmäla sig till en prövning, krävs det inga betyg. men om du vill Läsa på komvux, då tar inte komvux in på kurs på nivå 2 om man ej har med godkänt resultat genomfört kurs på nivå 1, alltså "lägre"/underliggande kurs; detta pga komvux anser att man saknar de förkunskaper som krävs och har små chanser klara av att få godkänt betyg.
    Vänligen
    Julia