Caroline
    Vad gäller för utbildning som kräver följande: Fysik 1b1 / 1a, Matematik 2a / 2b / 2c?
    Måste man ha alla delkurser eller endast någon av dem?
    Matematik 2c finns. Dock endast Fysik 1a med 50 poäng av 150. Hur gör man bäst för att komplettera snabbast (och enklast)?
    Tack på förhand.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    HEJ CAROLINE,

    matte 2c är OK - det är En av kurserna matte 2a eller 2b eller 2c som krävs.

    **************
    ang. fysiken
    en kurs Fysik 1a är en 150 poängskurs.
    Den består av 2 mindre kurser Fysik 1b1 och Fysik 1b2.
    Enligt info i din fråga så borde det vara OK med godkänt betyg antingen i fysik 1b1 eller i fysik 1a; och min bedömning vore att om eleven av någon underlig anledning hade t.ex endast betyg i Fysik 1b2 - skulle det också vara OK /eftersom det är en högre kurs än fysik 1b1 och på så sätt har man behörighet i en lägre kurs/.

    Om eleven inte har godkänt betyg i antingen fysik 1b1 eller i fysik 1a - eller i fysik 1b2, alltså inte har godkänt betyg i någon fysikkurs, då rekommenderar jag att antingen läsa fysik 1b1 eller försöka göra prövning i den kursen; att ha godkänt betyg i fysik 1b1 är Minimikravet vad gäller fysik.
    Som sagt, fysik 1a är en större kurs, och har man godkänt betyg i den - är det OK, man är behörig; detta enligt info som du själv skriver i din fråga /jag vet inte vilken utbildning den behörigheten gäller, för det skrivet du inte om/. :)

    Hälsningar och Glad Påsk!
    Julia syv

    • : Hej Julia, tack för snabbt svar. Det gäller Sjökaptensutbildning 180p på Linnéuniversitetet. sonen gick Natur-linjen i åk 1
    • : Hej Julia, tack för snabbt svar. Det gäller Sjökaptensutbildning 180p på Linnéuniversitetet. sonen gick Natur-linjen i åk 1, men bytte sedan över till Samhälllinjen. Därav endast 50 p utav 150p i kursen Fysik 1a
    • Liselotte : Finns det betyg i Fysik i sonens Examensbevis? I så fall - i vilken kurs i ämnet Fysik finns det betyg i hans Examensbevis?
    • : Det finns inte med i slutbetyget.
    • Milla : Om ingen kurs i fysik finns med i Slutbetyget, behöver personen antingen läsa en kurs i fysik eller göra prövning - för att få betyg.
    • Milla : Råd: din sön "vinner" på att ansöka om att läsa Fysik 1b1 på komvux; det är lättare att få högre betyg i en mindre/lättare kurs och det är lättare att få högre betyg om man Läser kursen, och inte gör Prövning i den. Om det ej finns möjlighet att läsa fysik 1b1 på komvux i er kommun och din son anser att han har eller kan (på egen hand) skaffa sig tillräckliga kunskaper, kan han leta efter var han kan anmäla sig till prövning. Prövning får man göra i alla kommuner, oavsett folkbokföringsadress.
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, inom fysiken - på den svenska gymnasieskolan finns det följande kurser:

    Man ska ha betyg i en hel kurs, inte delkurs-betyg. Vilken/vilka av de ovan nämnda kurserna har din son betyg i? Betyget/betygen - för att de ska be Behörighet - måste vara "godkända", dvs E eller högre; F är också ett betyg men betyg F ger inte behörighet, det är icke-godkänt betyg.

    Om din son saknar betyg i fysik, behöver han läsa kursen för att i slutet av kursen få betyg eller göra Prövning.

    Liselotte