Maja
    Hej!

    Det är så att jag saknade några poäng för att få csn igen. SÅ jag vände mig till komvux och har precis klarat några av de poängen. Jag vet redan att olika komvux poäng motsvarar olika högskole poäng, så det behöver jag ej få mer information om.

    Min fråga istället är om SÄRSKILD prövning också gäller? Jag gjorde precis särskild prövning i ett ämne och fick ett A. (alltså läsa upp ett ämne och jag betalade 500 kr) Räknas de 100 poängen från den kursen? Kan jag alltså använda det och skicka in en ny ansökan? Tack på förhand.
    • Julia : Jag har nu fått svar från den sakkunnige och skriver nu ett nytt svar till dig. Kort svar: CSN "går på" det som komvux rapporterar in.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,

    du kan alltid skicka en ny ansökan till csn. Betyg från särskilda prövningar är oftast jämställd med betyget som man får i slutet av en läst kurs, men hur CSN kommer att räkna i detta fallet, vet inte jag.

    Du kan ringa till CSN, uppge ditt personnummer, och ställa den frågan som du ställer här nu. Det är ändå CSN som kommer att besluta i ditt fall. När det fattas poäng och man får avslag på sin ansökan om Studiemedel, spelar "små detaljer" ofta stor roll - och CSN kan i vissa fall göra undantag och fatta ett "positivare beslut" än reglerna föreskriver.

    Jag tycker definitivt att du bör ansöka om Studiemedel. Du kan inte få mer än ett Nej. Vad vi på fråga SYV tycker i den frågan, spelar ingen som helst roll, utan det är CSN som tolkar reglerna och kan i vissa fall göra undantag. Har man läkarintyg eller kan på andra sätt förklara varför man inte fick tillräckligt många godkända högskolepoäng, kan det också spela stor roll.

    Jag kommer att tillfråga en sakkunnig och kan då få ett generellt svar om betyg från prövningar jämställs med "lästa poäng" vad det gäller bevisa för CSN att man "har tagit poängen" som fattas. Vi hoppas på ett positivt svar på den punkten. Svar från den sakkunnige kan jag få tidigast imorgon.

    Bästa hälsningar

    Milla Syv

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    nu har jag fått svar från den sakkunnige och så här ligger det till:

    vad det gäller just Studieresultat (betyg) och avklarade poäng, går CSN 100% på de uppgifterna som "skola" rapporterar in. Det betyder att i fall komvux inkluderar dina poäng från prövningen i sin rapport till CSN, som ofta skickas/läses av automatiskt två ggr/vecka och ibland oftare än så - kan t o m läsas av varje kontorsdag /vad det gäller vissa komvux i alla fall/ men i alla fall minst en gång i veckan "läses det av" från systemet och de godkända poängen som kommer in "från skolan" in på ditt personnummer - gäller för CSN. Du själv kan inte inkomma med betyg från prövningen för att påvisa att du klarade fler poäng, - det är i alla fall vad den sakkunnige säger till oss.

    Så frågan här är: kommer komvux att "rapportera in" de poängen som du har "tagit" på prövningen eller inte? Och det kan inte vå här på Fråga SYV svara på. Det vet inte heller CSN eller den sakkunnige, utan det är bara "din komvux" som vet det.

    I och för sig, så tror inte den sakkunnige att poängen från Särskild prövningen "kommer med" - eftersom det är inte en vanlig kurs som man läser på "vanligt sätt"... men som sagt, så är det tyvärr lite oklart hur det blir med dina 100 prövnings-poäng.

    Mitt råd till dig är att du ringer till CSN nu, tel.nr är 077-127 60 00 och frågar hur du "ligger till" vad det gäller poäng som eventuellt fattas. Då får du höra från en handläggare på CSN vad som din "skola" har hittils "rapporterat in". Om du fick betyg från Prövningen för mer än en vecka sedan, borde de poängen /om de inkluderas i rapporten/ redan ha kommit in, därför att avläsningen sker minst en gång per vecka (oftast oftare än så).

    Ring till CSN och vi hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Tack för svaret! Jag har läst upp Fotografisk Bild 1 där jag fick ett A och jag har fått betyg på det hemsänt, + inne på antagning.se, så det är rapporterat. Jag har skrivit till CSN också, så inväntar svar :)
    • Anna : Det är skillnad på rapportering till Antagning.se och till CSN, det är inte samma rapport. Antagning.se vill veta om du är behörig till en viss högskoleutbildning och räknar ut ditt meritvärde för konkurrens om utbildningsplats. CSN bryr sig inte om samma saker, utan CSN vill se att man har tillräcklig studieresultat. Det som rapporteras till csn är att du har Påbörjat en kurs och sedan att du har avslutat en kurs och vilket betyg du fick (godkänt eller icke-godkänt) - CSN bryr sig t.ex inte alls om det är E eller A man får, bara skillnad på godkända betyg och F, som spelar roll för CSN. Som sagt, jag hoppas för din skull att din prövning räknas in för CSN, men enligt info från den sakkunnige, så tror vi inte att det gör det, tyvärr. Men vi lovar att hålla tummarna!