SYV

    Hej Eftersom praon är obligatorisk undrar jag ifall det är OK om en elev inte gör PRAO. Det kan finnas elever som inte fixar att ha praon. Hur kan man tänka då och vad är tillåtet enligt gällande skollag? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej SYV, kika gärna på reportage/obligatorisk-prao-fran-ht18 och enligt svar vi tidigare fått från skolverket får eleverna PRAO-a på gymnasiets yrkesprogram, bl.a... vi har också tidigare frågat om vad påföljder blir om ngn elev inte hade PRAO och fick svar att det är "inte reglerat"... alltså är min tolkning att det inte händer ngt speciellt; eleven får ju ändå sitt slutbetyg från grundskolan även om hen inte gick på prao.
    Vi känner inte till att böter eller andra straff skulle bli aktuella... - jag kan tänka mig att Skolinspektionen, om de gör en inspektion av skolan, kan ha synpunkter om eleverna ej genomför den obligatoriska PRAO-n. Men jag kan inte komma på några andra påföljder för varken sig eleven eller skolan.
    Du får gärna kontakta Skolverket i den frågan. Skolverkets juridiska avdelningen borde kunna svara. Svaret kan dock bli - "icke-reglerat", alltså att det ej står ngt. i bestämmelser mer än att PRAO-n är Obligatorisk och att det är huvudmannens ansvar att fixa.... .
    Du får gärna återkomma om du får svar från Skolverket eller från andra platser.
    Alla som har synpunkter eller förslag ang. den här frågan är jättevälkomna att skriva dem.
    Vi på Fråga SYV är också nyfikna på hur det blir om eleverna ej genomför PRAO-n... eller genomför den i mindre omfattning än de 2 obligatoriska veckorna under årskurserna 8 och 9.

    Ännu har inga elever gått ut grundskolan som omfattas av de obligatoriska praon - då det infördes från höstterminen 2018. Det är till sommaren 2020 som den första kullen elever går ut som borde ha haft 2-veckors obligatorisk PRAO. Vi får väl se om det kommer fram att ej alla har omfattats och vad händer för elevernas del och för skolornas del i så fall...
    Vänligen
    ANNA