Anonymous
    Hej!

    När jag frågade om jag kunde byta ämnena jag har F i (Biologi, Fysik och Kemi) mot andra ämnen jag har lättare att få godkänt i så svarade ni att jag kunde göra det, men jag skulle vara tvungen att göra om mitt gymnasiearbete. Jag har fått godkänt i GA och jag vill inte att det betyget ska slösas. Kan jag istället behålla alla de F jag har och lägga ytterliggare kurser på de 2500 poäng jag har? Kan jag alltså läsa extra ämnen i Kom Vux och sätta de ämnena jag har F i som U-kurs? Jag vill inte studera något naturvetenskapligt på universitetet så jag kommer inte ha nytta av de vare sig de är godkända eller inte. Jag går sista året på gymnasiet just nu och jag vill slippa läsa om de svåra kursena. Kan jag behålla de F jag har, och läsa andra kurser på Kom vux? Då läser jag utökat och jag behöver väl inte Biologin, Kemin eller fysiken för det skulle påverka mitt meritvärde? Tack i förhand!

    Mvh
    Mikael Karlsson

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mikael,

    du behöver göra planering mot Examensbevis tillsammans med SYV på komvux.
    Det är Rektor på komvux som med sitt underskrift kommer att försäkra att allt är i sin ordning och det är hans/hennes ansvar (rektorns, alltså) men som kan vara delegerat till SYV eller till Biträdande rektorn - på den skolan/institutionen, där examensbevis ska utfärdas (i ditt fall - Komvux i den kommunen där du är folkbokförd).
    Oavsett vad vi svarar, eller vad du tycker - så kommer det att bli som komvux i din kommun anser är rätt och riktigt; för att det är de som har tolkningsföreträde.
    Vissa regler är dock "fasta", som t.ex att
    - betyg i Idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från Komvux;
    - tema för GA (gymnasiearbete) måste stämma överens med utbildningens inriktning;
    - totalt antal Godkända poäng måste vara minst 2250 p. och totalt antal poäng Betygsatta kurser - minst 2400p.

    Och möjlighet att läsa nya kurser på komvux begränsas också pga komvux har ofta rätt så begränsat utbud av kurser som erbjuds att läsa; så du ska kunna välja Söka från en lista på kurser som just "din komvux" kan erbjuda - och vilka de är måste du fråga på komvux i just den kommunen där du är folkbokförd.

    Vänligen
    Julia syv