SYV-besökare SYV

    Hej Anna,

    i Slutbetyget som ska ge grundläggande behörighet behöver man ha godkända betyg i Svenska A (1) och B (2) eller i Svenska som andraspråk A och B eller 1 och 2.

    Svenska 3 behöver inte ingå i Slutbetyget, för att Slutbetyget ska ge Grundläggande behörighet.

    Mvh

    SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    så som vi här på Fråga SYV tolkar reglerna, så är det så att i Slutbetyget är Svenska /eller svenska som andraspråk/ A och B - obligatoriska kurser och i fall eleven saknar godkänt betyg i Svenska eller SAS A, behöver hen skaffa sig betyg i Svenska 1 eller SAS 1.
    Det kan hen t.ex göra genom en prövning.

    Utan godkända betyg i både A och B (svenska eller SAS) - kan man inte få grundläggande behörighet; Slutbetyget måste, alltså innehålla båda de kurserna. Och eftersom det inte längre är möjligt att få betyg i Svenska eller SAS A - då är enda alternativet att skaffa sig betyg i Svenska eller SAS 1.

    Bästa hälsningar

    ANNA