A.K
    Hej, nu är det så att jag ska välja gymnasium om några veckor och har problem med att välja vilken linje jag ska gå på, sam eller natur. Jag är väldigt bra på matte och ligger på c/b på No ämnena så det känns lite bättre att ta natur då, men, ALLA mina vänner ska gå sam och säger ständigt till mig att jag också borde göra det. De säger att jag kommer missa allt roligt under de tre åren och inte kunna träffa dem lika mycket på grund av plugget. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej A.K!
    det är ingen annan än du själv som kan bestämma vilket program på gymnasiet som du vill i första hand söka till. Det kan bli jättebra eller "mindre bra", oavsett hur du gör.

    Att alla dina vänner kommer gå på Samhällskunskapsprogrammet kanske inte kommer att stämma... därför att även om man söker till SA, så kanske man inte kommer in på SA; eller så kommer de in på SA men på Olika gymnasieskolor, och inte på samma gymnasieskola. Då blir det ändå för er att träffas utanför skolan och inte på skolan.

    Jag ser 2 olika frågor inom din fråga:
    - om du kommer att hinna och ha ork till att umgås med kompisar och ha fritid om du läser på Naturvet.pr? och detta beror helt på dina intressen, talang, förmågor, ambitionen, mm. dvs är helt individuellt;
    och
    - om det är bra att gå samma utbildning som flera av dina f d klasskamrater gör?
    Här kan det finnas olika sätt att tänka;
    att gå på gymnasiet tillsammans med de elever som du redan har haft som klasskompisar förut, har sina "sidor":
    på Plus-sidan ligger det att du känner dem och det ger viss trygghet;
    på Minus-sidan ligger det att du kommer att ha svårare att "omdefiniera dig", bli en "ny person" vilket är lättare om man kommer in i en klass där du inte känner någon och ingen känner dig - du kan då "börja om på nytt" och ge en bild av dig själv på ett nytt, vuxnare, sätt.

    En fördel i att "ensam" komma in på en utbildning är också en möjlighet att få ännu fler kontakter/kompisar; du kan behålla dina "gamla" kompisar från grundskolan och umgås med dem utanför gymnasiet och samtidigt skaffa dig nya vänner på gymnasieskolan; på så sätt har du fler vänner och bredare kontaktnät, vilket är bra att ha när man söker utbildningar och jobb sen.
    Det finns alltsö För- och Nackdelar hur man ens gör.

    Vad av detta är viktigare för just dig, är det bara du som kan svara på.

    Mitt råd är att du söker i första hand till den utbildning på gymnasiet, som du tror passar dig bäst, just Utbildningsmässigt, dvs utbildningens innehåll och tänker mindre på vem som söker samma utbildning som du kommer att söka; detta pga alla som söker utbildning kommer kanske inte in... sedan kan ju folk flytta långt /t.ex pga föräldrarna får ett nytt jobb i en annan stad/ eller hoppa av gymnasiet redan under första terminen; eller så träffar dina "gamla vänner" nya vänner och "överger" dig, då kan det i värsta fall bli så att du går på en utbildning som du valde pga de andra som skulle gå samma utbildning och sedan kan det (i värsta fall) visa sig att du går "ensam" där på "fel utbildning".
    Därför råder jag dig att tänka mindre på vilka andra som söker vad, utan tänka mer på vad just du vill läsa på gymnasiet.
    Sök också flera alternativ till gymnasiet: i första hand, i andra hand, i tredje hand... osv.

    Lycka till!

    S. :)