Anna

    Hej! Jag skiftar mellan Sam Sam och Sam media programmen. Det jag funderar mest över är högskolebehörigheten. Kan man komma in på fler utbildningar på universitetet om man går Sam Sam gemfört med Sam media?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,
    läs gärna på Framtid.se/yrke/yrken-efter-sa-alla-inriktningar

    Ovan ser du vilka kurser som ingår i de inriktningar som du är intresserad av; Samhällskunskap 2 krävs om man söker utbildning för att bli Lärare i Samhällskunskap. Andra kurser som ingår i inriktningar kan ev. krävas för några få utbildningar, exempelvis kan Journalistik, Medieproduktion och/eller Medier-kurser krävas till några få Yrkeshögskoleutbildningar.

    Men till den absoluta majoriteten av eftergymnasiala utbildningar krävs inte någon av de kurserna som ingår i de inriktningar. Och på så sätt spelar det ingen roll, vilken utbildning du läser. OBS! inriktning väljer man på SA inför årskurs 2.