Lisa
    Hej!

    Jag går estetlinjen med inriktning Samhälle och Media. Utöver de ämnen som jag automatiskt måste läsa har jag lagt till Moderna Språk 3 och 4, Matematik 3b samt Engelska 7. Mina intressen i skolan är engelska, som jag är väldigt duktig på, samt att skriva artiklar, böcker eller liknande. Jag är väldigt bra på att uttrycka mig i text och tal samt så är jag mycket organiserad och ambitiös. Jag tycker inte om matematik eller moderna språk särskilt mycket.

    Häromdagen sökte jag runt på potentiella framtida jobb då det snart är dags att börja tänka på högskola. Jag vill studera vidare på något sätt men vet inte var och för vilken utbildning/linje. Jag skulle kanske gilla att vara journalist men det är så hög konkurrens har jag läst på Arbetsförmedlingen. Översättare hade inte heller varit dumt men då skulle man läst Humanistiska programmet läste jag på Framtid.se. Polis är jag lite rädd för att bli, men det behövs tydligen. Psykolog känns tråkigt men det är inte många som kommer vilja bli det heller enligt Arbetsförmedlingen. Jag är ganska kreativ och gillar musik och filmer så att skriva för en serie hade varit rätt kul, men jag vill inte leva på min hobby. Jag vill försäkra mig om att jag får så mycket pengar som möjligt när jag får jobb samt att företaget jag jobbar för är framgångsrikt. Läste att projektledare kan vara något då jag är en väldigt bra planerare. Vet dock inte riktigt hur det funkar.

    Snälla, hjälp mig få lite mer klarhet i detta och kom gärna med ytterligare jobb/högskoleförslag som hjälper mig komma framåt. Jag känner mig väldigt förvirrad och vill inte välja fel högskola då jag redan började gymnasieåret på fel gymnasium och fick byta.

    Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa!

    Jag förstår mycket väl att du inte vill välja "fel utbildning" på högskola.

    Dock är det inte så lätt att tala om för dig vad som är "rätt utbildning" eller "rätt jobb" för dig. Det är många olika bitar som måste falla på plats för att det ska bli helt rätt.

    Du kan också försöka få "vilket jobb som helst" direkt efter gymnaiset - och jobba ett år innan du söker till högskola, detta för att skaffa sig mer erfarenhet: arbetslivs- och livserfarenhet. Du blir också äldre och mognare ett år senare och vet bättre vad du vill.

    Med det sagt, så vill jag tipsa om de yrken som jag tycker (utifrån din beskrivning av dig själv) skulle eventuellt kunna passa dig:

    Lärare

    Informatör

    HR-assistent

    Författare

    Scripta

    Du får hemskt gärna läsa många olika yrkespresentationer på www.framtid.se och välj några av dem som verkar vara lockande för dig. Återkom sedan - så ska vi försöka reda ut vilka vägar som leder fram till de yrkena.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv