Nova
    Hej! Jag vet inte riktigt om jag ska välja samhäll med media eller en estet med media inritking. Hörde att arbetslöseheten inom det estetiska ämnena är hög så funderar om jag ska ta samhäll ist. Problemet är att jag har svårt för matte och vet inte om jag skulle klara av det så särskilt bra på SA, är matten svår? Tycker att estet låter mycket roligare. Borde jag ta estet eller samhäll?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Nova!
    Om du är oroligt för matte, prata med din mattelärare.
    Din mattelärare känner dig och din förmåga inom matte och känner också till vilka kurser som läses på Samhällsvetenskapsprogrammet (Matematik 1b och 2b) och på Estetiska programmet (1b) - och kan ge dig råd ang. matte.

    Du kan själv också se innehåll i kurserna på den här sidan www.matteboken.se

    Det är bra att du tänker långsiktigt och vill ha jobb efter gymnasiet.
    Men - om du vill ha jobb direkt efter gymnasiet, då är det yrkesprogrammen som borde vara mest intressanta för dig.

    Båda Samhälls- och Estetiska är högskoleförberedande. Tanken är att man ska läsa vidare - på högskola www.studera.nu

    på yrkeshögskola www.yhguiden.se

    eller på folkhögskola www.folkhogskola.nu

    Att få jobb direkt efter ett högskoleförberedande gymnasieprogram kan vara svårt, oavsett om det är SA eller ES.

    Om du tycker "estet" är mycket roligare, så kanske är det rätt val för dig. För behörighet till vidare studier kan man komplettera efter gymnasiet. Det kanske tar en termin eller ett år längre tid - men det kan vara värt det, om du ska ha roligt och trivas i tre år på gymnasiet.

    Hälsningar
    Mikael SYV