ell
    hej jag frågade förut också men råkade formulera mig fel. Därför fick jag inte riktigt svar på min fråga. Men jag har iallafall kollat in sam skate på fryshuset & när man kollade antagningsstatisk stod det 3 antagna. Vad menar de med det för det stod 4 platser? Tar det endast in fyra styckna.

    Sedan frågade jag även om pendling jag bor i Eskilstuna och skulle isåfall behöva pendla till Stockholm. Så jag undrar om ni vet om Eskilstuna kommun betalar kostnaden? Eller hur det fungerar

    • Anna : svar på din fråga om Eskilstuna kommun betalar kostnaden för att pendla till gymnasiet i Stockholm: fick från den ansvarige i Eskilstuna följande svar idag, den 21 jan 2019 att för en elev som pendlar från Eskilstuna till Stockholm betalar kommunen till elevens vårdnadshavare 1550 kr x 9 månader per läsår; 13 950 kr. per läsår men det räcker inte för att pendla så långt som till Stockholm utan eleven själv eller vårdnadshavare får lägga mellanskillnaden ut själva, dvs bekosta det som kommunen ej täcker för. Så, det blir tyvärr inte helt gratis att pendla till en gymnasieskola i Stockholm för dig, tyvärr.

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Elsa,

    i Eskilstuna är det Pia Karlsson, tel.nr 016-7102938 som ansvarar för frågan om kostnader för att pendla till gymnasiet. Så du får gärna ringa henne och fråga om just din situation.
    ****
    För övrigt, så kommer det att ta cirka 1,5 timme enkel väg för dig att komma fram till skolan; sedan tar det ca 1,5 timme tillbaka hem och så varje skoldag. Det känns inte rimligt. Och på vintern blir tågen ofta försenade; då finns det risk att du inte kommer till skolan i tid (du kan bli försenad till prov eller andra viktiga lektioner).
    Jag vill därför avråda från att planera för att pendla så långt.
    Provpendla några dagar i rad - så får du se själv.
    Som SYV med mångårig erfarenhet, kan jag säga att de första veckorna brukar eleverna tycka det är OK att pendla, men efter ca två månader brukar de flesta vilja byta utbildning till hemorten.
    Ang. hur många Fryshusets gymnasiet antar på "skate" och hur de antar, är det bäst att fråga på just den skolan (för att det är ju just deras utbildning och då måste de veta bäst av alla om hur det går till).

    Bästa hälsningar
    Lycka till med ditt gymnasieval!
    SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    svar på frågan om platser på passionen Skate på Fryshuset:
    i Skate-gruppen är det elever från olika program som tränar tillsammans; det är därför få platser per program/årskurs; så det stämmer att det är endast några få elever från varje program som kan komma in på skate-passionen;
    antagning sker på BETYG, inga uppvisningar krävs (i alla fall som det är nu, januari 2019). Man kan vara nybörjare och lära sig skata från "noll"; ha man höga betyg, kommer man in. Sedan är det ju en stor fördel att ha tidigare erfarenhet av att skata, men det är inget krav på att få komma in på den utbildningen. Det går också att hoppa av "skate-passionen" sen, om man kommer fram till att det blir "för mycket"; men då läser man i stället andra ämnen på den tiden, som man hade lektionen i skate. Det är kurser Idrott och hälsa 1, specialisering och idrott och hälsa 2 som man, enligt den uppgift vi har, som man läser om man går "skate-passionen". Och går man inte skate-passionen, får man läsa andra kurser á 200 poäng för att komma upp till heltidsstudier.

    Vänliga hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA