Lina

    Hej! Jag går i 9:an och ska nu söka in till gymnasiet. Jag är lite kluven om jag ska välja natur eller samhälle, jag har bra betyg så det är inga problem men däremot vet jag inte om jag kommer orka med allt plugg på naturlinjen. Personligen tycker jag att jag är bäst på SO ämnena än NO ämnena och tycker det är roligt men samtidigt gillar Jag biologi. Jag har inga planer på att bli något inom vården men jag har ett intresse för att jobba med människor. Vad tycker du vore det bästa valet för mig? Och vilka yrken kan du utbilda dig till om man läser Natur som man inte kan bli på Samhällslinjen om man då inte läser de kurserna efteråt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    att garanterat kunna på gymnasiet läsa Biologi kan man endast på Naturvetenskapsprogrammet. På andra program, inkl.Samhällsvetenskapsprogrammet, kan ev. möjlighet finnas att läsa biologi som valbara kurser, men det kan, som sagt, inte garanteras. Större chans att kunna läsa biologi som valbara kurser är om det på samma gymnasieskola erbjuds NA-programmet /då finns det lärare som kan undervisa i biologi och kurser i biologi går på skolan/.

    Om vi jämför SA och NA - så finns det några saker, ex. Matematik 3 och 4 och Fysik, Kemi och biologi-kurser som kan göra dig behörig till fler högskoleutbildningar.
    På SA läser man inte mer matte än matte 2, men kan läsa matte 3 och 4 som valbara kurser, vilket många gör.
    Godkänt betyg i matte 3 krävs för att kunna läsa vidare till fastighetsmäklare och till ekonom och civilekonom;
    matte 4 krävs för att bli behörig till bl a Högskoleingenjör, Civilingenjör, Läkare, Tandläkare, Veterinär och Marinbiolog.

    Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/yrken-efter-sa-alla-inriktningar och på https://www.framtid.se/yrke/yrken-na-natur-och-samhalle

    Du får också gärna kika på många olika yrkespresentationer på Framtid.se - det finns flera tusen... :)