Celine
    Hejsan, jag gick i somras ut samhällsprogrammet med inriktning samhällsvetenskap och sökte i våras till en fristående kriminologi, men jag fick som besked att jag inte var behörig i kursen. Jag undrar av vilken anledning jag inte var behörig och vilka kurser som påverkat detta. Måste jag lägga till någon kurs eller vad var felet? Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Celine,

    fick du Examensbevis eller fick du Studiebevis när du slutade på gymnasiet?

    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram ger Grundläggande behörighet. I så fall kanske någon kurs inom Särskild behörighet som du inte hade godkänt betyg i.

    Eller så kanske Antagning.se ej fick veta att du fick Examensbevis. Om du kanske trodde att uppgifter kommer in automatiskt till Antagning.se men de kom inte in - och du borde i så fall ha laddat upp ditt examensbevis själv....?

    Bästa hälsningar & Grattis på Skolans dag - läs gärna ett kort reportage/skolans-dag>>