said
    Hej!
    Jag har kommit in samhälle programmet och har ingen stor aning om programmet eftersom jag hoppade av natur tidigare på något orsak men har också valt natur och teknik i min gymnasiet först och andra val men kom inte in.

    Det finns bara samhällsprogrammetoch jag undrar vilket inriktning ska man välja om man vill studera vidare något ingenjörs utbildningar eller något inom medicin? Jag lutar mellan beteende och medier men vilket är bäst att välja om man siktar något ingenjör efter gymnasiet? Jag ville tillägga att jag aldrig tänkte läsa Samhälle så jag uppskattar ju mer info jag får tror desto bättre.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Said,

    om Samhällsvetenskapsprogrammet och mycket annat nyttigt om studier på gymnasiet  kan du läsa på www.gymnasieguiden.se och här>> är snabblänk.

    SA har tre inriktningar, men inriktningskurserna är inte behörighetsgivande inför ingengörsutbildningar eller medicinska utbildning. Så, formellt sett, spelar det ingen roll vilken utbildning man läser inom Samhällsvetenskapsprogrammet. Inriktning på SA brukar man läsa från åk2. Under första året på gymnasiet läser alla inriktniangar på SA tillsammans (de läser samma kurser).

    Ovan kan du se vilka kurser som ingår i de två inriktningar som du väljer mellan. Ingen av de kurser krävs för att bli behörig till ingenjörsutbildningar eller till utbildnignar inom medicin. Så, det spelar ingen roll vilken inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet man läser - om man senare vill studera till ingenjör>> eller till något yrke inom medicin>>.

    Hälsningar

    Daniel