Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny,

    om man vill söka lärarutbildning och vill bli Ämneslärare i bland annat Samhällskunskap, då behöver man den kursen för behörighet. För övrigt, så har inte jag hittat att den skulle krävas till någon högskoleutbildning.

    Efter gymnasiet kan man söka läsa på komvux. Om just Samhällskunskap kommer att erbjudas i just din kommun, är svårt att säga. Eftersom kursen inte krävs för behörighet (i princip inte, alltså) då är det inte så många som vill läsa den på komvux, kan jag tänka mig - vilket kan leda till att inte någon grupp kan "samlas" och börja läsa.

    Svårt att säga om det blir möjligt läsa den på komvux.

    Ett annat sätt är att bedriva självstudier och göra Prövning>> om man vill ha betyg i kursen.

    Hälsningar

    Mikael SYV