Anonym
    Hej Studievägledarna,

    Tänkte först tacka er för den här hemsidan, jag har lärt mig så mycket och har verkligen blivit mindre förvirrad i den här studentdjungeln, tackar verkligen.

    Så, jag vill läsa in Matematik B och Samhällskunskap A eftersom sam 1b/1a1+1a2 och matte 2a/2b/2c inte är ett alternativ på mitt gymnasium. Går det att läsa in Matematik B och Samhällskunskap A på komvux efter gymnasiet? Min följdfråga är; Om det går att läsa Matematik B och Samhällskunskap A på komvux efter gymnasiet, då kommer väl dem två ämnena inte ge meritpoäng, eftersom dem tillhör den särskilda behörigheten för socionomprogrammet (som jag vill in på), stämmer detta?

    Sista följdfrågan: Om det stämmer att Matematik B och Samhällskunskap A inte ger meritpoäng pga socionomprogrammet; Kan jag välja Engelska 7 och Moderna språk (steg 3) i mitt gymnasium (som erbjuder det här) och då kunna få ihop 1,5 meritpoäng?

    Tack på förhand

    :-)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Tack själv - för dina snälla ord om vår sida Fråga SYV! Vi är glada om vi kan hjälpa till!

    ***

    Nu till svar på din fråga; du vill bli behörig att söka till socionomprogrammet. För det behöver du bland annat Godkända betyg i Matematik 2 och Samhällskunskap 1b (eller i två kurser Samhällskunskap 1a1 och 1a2).
    Du nämner i din fråga de "gamla" kurserna, Matematik B och Samhällskunskap A. De går ej längre att läsa eller göra prövningar i /möjlighetn upphörde 30 juni 2016). Nu är det motsvarnde kurser Matematik 2 och Samhällskunskap 1b som gäller.

    ***

    På alla nationella gymnasieprogram läser man Samhällskunskap 1a1. Om du får godkänt betyg i den kursen, behöver du sedan endast läsa eller göra prövning i en liten kurs - Samhällskunskap 1a2.
    Vad gäller matematik, så behöver du skaffa dig godkänt betyg i matematik 2a eller 2b eller 2c. Matte 2a är lättare att få högre betyg i; så jag rekommenderar i första hand matematik 2a.

    ***

    Angående meritpoäng:
    så som reglerna ser ut idag så ger godkänt betyg i moderna språk 3 - 0.5 meritpoäng och godkänt betyg i engelska 7 ger 1.0 meritpoäng. Så - ja, godkända betyg i de 2 kurser skulle ge dig 1,5 i merit.

    Hoppas detta svar blir till hjälp!

    Lycka till med dina studier!

    ANNA