Hej, oj! Vilken svår fråga!
    Det finns prognoser om olika yrken i framtiden, men ingen vet om prognoser kommer att stämma, eller om just du får jobb... :(

    Det här tror vi att vi vet om yrket >>Samhällsplanerare:
    - det finns idag, fre den 4 aug 2017 - >>ca 30 platsannonser på Arbetsförmedlingens hemsida om att "samhällsplanerare" sökes - du får gärna kika på dem;

    - Arbetsförmedlingen har idag inte prognos för yrket "samhällsplanerare". Det närmsta man kommer där är att få veta att "utredare" har goda möjligheter att få jobb INOM ETT ÅR FRAMÖVER. På längre sikt finns inte AF´s prognos för det yrket idag. :(

    Saco.se gör prognos fram till år 2021 att det blir svårt att få jobb som "samhällsvetare". Speciellt för "samhällsplanerare" gör de inte någon separat prognos.

    Du kan kontakta olika studievägledare som jobbar på de institutioner där utbildningar till samhällsplanerare ges och fråga vad de tror. Egentligen är det ingen som vet så mycket om framtiden. Man kan tro vad man vill, men sedan blir det som det blir.... :)
    Mycket beror också på din motivation, dina personliga egenskaper, dina kontakter, hur Flexibel du är (om du t.ex kan flytta långt för att få ett jobb), om du är beredd att ta ett kort vikariat eller deltidsjobb - till att börja med ... och mycket annat. Ju mer flexibel man är, desto större chans att få jobb och speciellt i början, när man är nyutexaminerad.

    Ännu en möjlighet är att läsa ännu mer efter högskoleutbildning (i fall man inte får jobb) och kanske satsa på forskning>> eller sikta på att bli en högskolelärare>>.

    Bästa hälsningar

    ANNA