Hasina

    Hej, jag undrar om samhällsplanering programmet i universitet/högskola, läser man 3 år och sen specialiserar sig 2 år eller läser man 5 år tillsammans. Behöver man matte 2 för att kunna komma in i programmet, och vilka andra gymnasieämne kräver programmet. Hur jobbar man (i grupp eller individuellt?). Det är den programmet som man lär sig att designar en plats t,ex en park?). Är undervisningen i alla högskola/universitet bara på engelska?

    mvh Hasina

    • Julia : Jag har nu också skrivit svar till dig där jag tipsar om yrkeshögskoleutbildningar; hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Hasina;

    det allra flesta högskoleutbildningar i Sverige har undervisningsspråk Svenska.
    Undervisning på engelska finns också på ett antal svenska högskoleutbildningar, men inte på så jättemånga (totalt sett, så är det lite fler än cirka två ggr fler högskoleutbildningar i Sverige som ges på svenska, jämfört med de som ges på engelska, men det är många utbildningar på Avancerad nivå, alltså man ska redan ha avklarat 3-åriga utbildningar på grundnivå, som ges på engelska; och inte så många Grundutbildningar som i Sverige ges på andra språk än svenska) - på www.studera.nu kan du genom att lägga "filter" få fram listor på utbildningar bl.a på olika språk.

    Om man vill jobba med att designa parker - så rekommenderar jag i första hand yrket Landskapsarkitekt. Landskapsarkitektprogrammet är fem år lång /vid normal studietakt - dvs på heltid/. Man utbildas vid Lantbruksuniversitetet i Ultuna eller Alnarp. Båda tillhör SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet).

    Om yrket Samhällsplanerare - var god se framtid.se/yrke/samhällsplanerare och vilken utbildning man ska ha är mycket svårt att svara på mer än att det bör vara en högskoleutbildning med samhällsinriktning. Samhällsplanerarprogram, 180 högskolepoäng (tre års heltidsstudier), ges idag på flera högskolor/universitet runt om i Sverige. Om man mot slutet av sitt 3-åriga utbildning på högskolenivå känner att man vill eller behöver läsa mer - söker man i så fall till magister (1 årigt program) eller master (2 årigt program), om man hittar ngt. lämpligt program att söka till. Det är bra att söka jobb och söka till vidareutbildning samtidigt. Då har man sedan val: om man både får jobb och kommer in på utbildningen.

    Ang. om man på högskoleprogram jobbar enskilt eller i grupp - så är det omöjligt att svara generellt. Det kan också bero på just vilken lärare man får: vissa högskolelärare är mer benägna att använda grupparbeten än andra. Det är bra att vara beredd "på allt": ta till sig lärarnas instruktioner och göra sitt bästa i varje kurs man läser; det förbereder också inför framtida arbetsliv - där chefen kan komma med förändrade planer och man ska snabbt anpassa sig till nya arbetssätt.

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    med tanke att du i din fråga nämner design av en park, föreslår jag att du kikar även på Yrkeshögskoleutbildningar, till exempel på den här yh: arbetsledare-park-och-utemiljö
    och på yrkeshögskoleutbildningar till Trädgårdsmästare.
    Kika också på hvilan-utbildning/tradgardsmastare-hallbar-park-och-vaxtproduktion - men hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se
    Yrkeshögskola erbjuder kvalificerade eftergymnasiala utbildningar som är ofta kortare än högskoleutbildningar och mer praktiskt inriktade; yh-utbildningar är kända för att ge jobb snabbt.
    Efter en högskoleutbildning kan man, tyvärr, gå arbetslös; men efter yh är det nästan alla som får jobb, och de flesta också inom just det område som de har utbildad sig inom - på en yrkeshögskoleutbildning; anledning tros bero på att yh-utbildningar är mycket inriktade på arbetsmarknadens behov och på att de innehåller mycket praktik (många ggr får man jobb på sin praktikplats).