Alena
    Hej!

    Min första uppfattning av IB (på Sannarpsgymnasiet) är att det verkar vara bättre anpassat för naturvetenskapliga och matematiska studier. Jag kan inte någonstans hitta en samhällsinriktning eller möjligheten att läsa samhällskunskap på en hög nivå.

    Jag är främst intresserad av samhällsinriktningen. Finns det en sådan inriktning på IB på Sannarpsgymnasiet? Jag har högsta betyg i NO och matte, men de är inga ämnen som ligger mig varmt och hjärtat eller något jag vill syssla med i framtiden. Jag vill helst läsa law eller social science på universitetet.
    • : Inom IB-programmet väljer du ju ämnena själv och då kan du välja mer samhällsämnen om det är de du är intresserad utav :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alena!

    IB finns på ca 30 gymnasieskolor i Sverige och du kan se alla presentationer av alla dem skolorna på GymnasieGuiden.

    Om det är bara Sannarpsgymnasiet som ligger inom pendlingsavstånd för dig av alla de skolorna som erbjuder IB, då har du tyvärr inte så mycket val - i fall du vill läsa just på IB. Då gäller det att göra det bästa av situationen och försöka anpassa din utbildning på skolan i samråd med skolans personal - inom de möjligheter som skola kan erbjuda.

    En mycket bra idé är att du deltar i Prova-på dagen den 28 januari kl.9-11.30 och direkt länk till Inbjudan finner du här>>

    Fråga på din nuvarande skola om du kan utebli den förmiddagen - då kan du testa vara elev på IB, anmälan till prova-på dagen gör du till:

    [email protected]

    Om det visar sig att det är för lite samhällsstudier på IB - då har jag ett förslag: Du kan alltid bedriva självstudier i samhällsvetenskapliga ämnen vid sidan av skolundervisningen men du kanske kommer fram till att du inte vill byta till IB, utan vill stanna på din nuvarande skola.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare