Gabriela

    Hej! Jag har en fråga angående gymnasielinje. Jag vet att jag vill gå ett högskoleförberedande program på gymnasiet. Programmet som jag tycker är mest intressant är Samhällsvetenskapsprogrammet. Det jag är osäker på är om jag ska välja samhällsvetenskap eller beteendevetenskap. Jag vill gärna bli lärare efter att jag har avslutat skolan. Samhällsvetenskap är den program som jag tycker om mest. Det jag undrar är vilken av de två programmen är bäst om jag sedan vill studera till lärare som undervisar i grundskolan? Tack i förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! De två utbildningar du är intresserad av är inom samma program. Det är inriktningar inom SA. Om du vill bli lärare i Samhällskunskap rekommenderas inriktning Samhälle för att där ingår en kurs Samhällskunskap 2 som obligatorisk, och godkänt betyg i den krävs för särskild behörighet om man vill bli lärare i samhällskunskap men annars kan man läsa vilken inriktning man vill och ändå bli behörig till lärarhögskolan. Tips ! Om du kommer in på gymnasiet som erbjuder båda inriktningar, kan du bestämma dig i mitten av första årskursen pga inriktning på SA läses från andra året.
    Det finns många skolor som erbjuder båda inriktningar t.ex. https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/cybergymnasiet-odenplan

    Studie- och yrkesvägledare

    Se vilka gymnasier i Stockholm som erbjuder båda de inriktningar som du är intresserad av:

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&Orientation=18%2C20&municipality_id=18