P

    Hejsan! Jag går i nian och ska snart börja i gymnasiet. Jag kom in på naturvetenskapsprogrammet på preliminär antagningen, men vet inte riktigt om jag fortfarande vill gå natur. Jag vill gå på ett bra program och kunna ha ett välbetalt jobb. Men jag funderar nu på om jag ska byta samhällsvetenskapsprogrammet eftersom jag gillar alla SO ämnena och har dåligt betyg i matematik. Min Syv säger att jag kan gå natur inriktning Samhäll och testa, sedan om jag inte trivs så kan jag byta. Hon sade även att det är lättare att byta från natur till Samhäll än tvärtom. Men jag vill gå på rätt program från början och inte behöva byta mitt i en termin. Så, detta är min fråga. Borde jag gå Samhällsvetenskap eller borde jag gå naturvetenskap? Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej P!
    att byta program mitt i en termin är sällan möjligt. Det är i så fall efter första året, innan årskurs 2 som är mer troligt att kunna byta program, men det kan inte uteslutas att du kan behöva söka - på nytt - till år1, och gå, sammanlagt, fyra år på gymnasiet.
    Du skriver om att du har "dåliga betyg" i matte. Den allmänna rekommendationen är att ha lägst C betyg i matematik och i NO-ämnena från grundskolan för att ha en rimlig chans att klara NA-programmet.

    Om att få ett välbetalt jobb
    Efter en högskoleförberedande program är tanken att man ska läsa mer - kanske så mycket mer som fem år på universitetet om man kommer in på utbildningen på högskola eller universitet.
    Få jobb direkt efter gymnasiet har man chans (bäst) efter ett yrkesprogram, t.ex efter VO eller FT.
    Yrkesprogrammen erbjuder många fördelar, t.ex kan man jobba direkt efter eller söka till vidareutbildningar, bl.a inom yrkeshögskolan. Under utbildningen på ett yrkesprogram ingår minst 15 veckors praktik, vilket ger variation under gymnasietiden - man är inte alltid i skolan utan rätt så mycket - på arbetsplatsen/arbetsplatserna. Läser man som gymnasial lärling, läser man många kurser på arbetsplatser och är i skolan max halva tiden + i de flesta fall har rätt till lärlingserästtning (1.000 kr extra i månaden).