Kaj-khan

    Hej, Det var ett tag sedan jag studerade på gymnasiet och har funderingar på att börja igen. Har gjort genom åren en eftergymnasial grundutbildning samt en Yh-utbildning. Utöver det så har jag såklart jobbat om det nu skulle kunna spela en roll. Hur samlar jag ihop och för att få en överblick såvida jag har behörighet eller inte för att ta eventuella korrekta steg för att få behörighet eller om behörighet finns påvisa detta och söka in på högskola.

    • : Det finns Reell kompetens (också kallad "en annan väg") för dem som har minst 3-årig arbetslivserfarenhet, men Särskild behörighet måste man ändå uppnå + måste även göra högskoleprovet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    precis som Daniela skriver i sin kommentar, finns det möjlighet att bli bedömd ha >>>Grundläggande behörighet till högskolestudier i Sverige på "reell kompetens". För det krävs det godkända betyg i några gymnasiekurser + arbetslivserfarenhet á minst 3 år på minst halvtid.

    Och Daniela också har rätt i att Särskild behörighet /som är olika till olika utbildningar/ måste man skaffa sig och för konkurrens måste man göra Högskoleprovet (annars kan man endast komma in på utbildningar där tomma platser står).

    ***

    Om du vill konkurrera även i Betygsgruppen/grupper - till en högskoleutbilnding behöver du ha "fullständiga betyg" och när du här läst på många olika ställen, måste man noga gå igenom dina tidigare betyg för att få fram om du redan är behörig eller om du måste komplettera - och det får SYV på Komvux i "din kommun" göra /den kommunen där du är skriven idag, folkbokförd/.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Tack för all info!
    • Anna : vi hoppas du fick svar som blir till hjälp. Fråga SYV önskar dig Lycka till!