Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Pernilla!

    om du vill ha ett Slutbetyg, är det bråttom, därför att absolut sista dagen att få ut Slutbetyg är 1 januari 2017. Det är vissa strikta regler som måste uppfyllas men ett antal obligatoriska kurser och rektor på Komvux måste också fatta beslut att du uppfyller kraven för att kunna läsa mot ett slutbetyg. I annat fall är det mot Examensbevis du kan läsa, som det nya formen av gymnasiedokument sedan gymnasiereformen 2011-2012.

    Jag råder dig visa upp dina tidigare betyg till SYV på komvux i den kommunen där du är skriven. Säg att du vill försöka hinna få ut Slutbetyg och ni får tillsammans se om det finns möjlighet till det.

    Om du inte har några planer på att läsa vidare på högskola/universitet, kanske är det inte så viktigt för dig att få ut ett Slutbetyg. Som Undersköterska kan du få jobb med diverse olika typer av utbildningsdokument. Du behöver inte ha Slutbetyg eller yrkesexamen (det är i alla fall inte ett krav) för att få jobb som Undersköterska.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig. Du får gärna visa mitt svar till SYV på komvux. Är det ngt. mer du undrar över, hör gärna av dig.

    L. :)

    Liselotte
    • : Men om jag inte hinner läsa upp till ett slutbetyg innan 2017, försvinner alla mina betyg då och jag får göra om gymnasiet på nytt? Jag förstår inte riktigt för alla förklarar så komplicerat och fack enligt.
    • Anna : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    första fråga som jag har är - behöver du slutbetyg från gymnasiet? Kanske inte... om inte du har planerat att läsa på högskola, då spelar det ingen roll, om du har Slutbetyg eller inte.

    Men om du vill ha möjlighet att i framtiden komma in på högskola/universitet, då är det viktigt att bli behörig till det.

    Arbete som undersköterska>> kan du få utan Slutbetyg. Undersköterska>>är inte ett legitimationsyrke och man kan få arbete med lite olika utbildningar "i bagaget" och ibland också med hjälp av erfarenhet, intresse och motivation, utan någon formell utbildning. Givetvis är det bättre att ha utbildning och ju mer utbildning, desto bättre (men det är inte helt omöjligt att få jobb även utan den).

    Sedan är det möjligt att de kurser du läser inom Undersköterska-paketet kan tas in i Slutbetyget. Allt beror på vilka kurser du redan har godkända betyg i.

    Mitt råd till dig är: boka tid hos Studie- och yrkesvägledare på komvux, visa alla dina tidigare betyg och ställ följande frågor:

    1. Vad fattas för att kunna ta ut ett Slutbetyg?

    2. Är det möjligt att hinna uppfylla kraven för ett Slutbetyg innan 1 jan 2017?

    Ang. att alla förklarar så komplicerat, så förstår jag att du skriver så: reglerna är ganska krångliga och har ändrats flera gånger på relativt kort tid, inte ens Studie- och yrkesvägledare, som har det som sitt jobb, är helt säkra på vad som gäller i vissa situationer. Det är då inte konstigt att de inte kan förklara på ett enkelt sätt.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig lycka till!

    ANNA