Torbjörn
    Jag har inte fullständiga betyg då jag gjorde lite dåliga prioriteringar för 15 år. Jag gjorde högskoleprovet i Lördags, och det gick mycket bra.
    Det program jag vill söka på kräver Samhäll 1b, Matte 2a och Naturkunskap 2.
    Jag har godkänt sedan tidigare i de andra grundämnena.
    Jag har precis gjort klart samhäll 1b och Naturkunskap 2 på distans. Ska precis börja på matte 2a. Kan jag söka till programmet på högskolan med detta? Eller måste jag ha ett fullständigt slutbetyg? Min högskolepoäng kommer gott och väl att räcka.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Torbjörn,
    du förlorar inget på att göra ansökan till högskolan; om det skulle visa sig att du saknar behörighet (Grundläggande eller Särskild behörighet) - får du svar OBEHÖRIG från Antagning.se i så fall.

    Resultat av högskoleprovet ersätter, tyvärr, inte kravet på att vara Behörig.
    Sista dag att komplettera med betyg är den 21 juni, men självaste Ansökan måste du göra senast 16 april 2018 på www.antagning.se

    Kika också på Reell kompetens>> - om du kan bekräfta att du har jobbat i minst 3 år på minst halvtid + att du har godkända betyg i de kurser som nämns på sidan, länk ovan - kommer du anses vara behörig (Grundläggande behörighet) på Reell kompetens.

    Du kan också vända dig till komvux - för att visa upp de betyg du har och be att de undersöker frågan om du kan anses vara ha Grundläggande behörighet till högskolestudier på de betyg du har.
    vänligen
    Julia syv