Anonym
    Hej, jag skulle vilja utbilda mig till specialpedagog, jag vet att lärarexamen krävs men sen står det att man ska ha jobbat i minst tre år efter för att bli behörig, men fick höra att det kan skilja sig beroende på vart man söker in, stämmer detta? Jag vill ju självklart söka in till det direkt när jag fått min lärar examen om det är möjligt någonstans.
    • Milla : Anledning till varför olika behörighetskrav kan ställas på olika lärosäten är den "akademiska friheten" som kort och förenklat kan förklaras så här: varje lärosäte i Sverige har rätt så stora befogenheter att själva bestämma rätt mycket lokalt, på sin egen högskola eller universitet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anonym!

    Det tar dig Minst 3 år, troligtvis längre tid, att ta lärarexamen... om du inte redan är i slutet av din lärarutbildning... och på flera års sikt kan kraven /särskilda behörighetskraven/ ändras.

    Det är ingen som idag kan svara på - exakt hur lång arbetslivserfarenhet som kommer att krävas för att kunna anses som behörig till Specialpedagogtiska programmet. Sedan kan det också bli så att urval ska göras bland sökande; antal platser på programmet kommer att "ställas mot" sökande och de med längre lärarerfarenhet kommer in först.. och så får man då se hur lång erfarenhet som gav plats. Man kan ha godkända högskolepoäng som en "punkt" inom urvalet; och erfarenhet av att jobba som lärare - som en annan "punkt"... detta om antal sökande överstiger antal utbildningsplatser.
    Om det är färre sökande än antal utbildningsplatser, kommer alla behöriga sökande tas in.
    Om just 3 års lärarerfarnehet kommer att ställas som ett krav på alla eller på några av utbildningsorter - kan man inte veta på förhand.

    ____________
    Om du nu läser mot lärarexamen och kanske blir klar till sommaren 2018, får du givetvis söka till specialpedagogiska programmen...  Exakt hur behörighet kommer att formuleras på de olika lärosäten, ska man kunna se den 15 mars, när ansökningsperiod till hösten börjar.

    Det är inte farligt att söka... även om man är obehörig; i så fall får man svar - OBEHÖRIG. men det är bättre att söka, än att inte söka  -  om man är intresserad av utbildningen.
    Vänliga hälsningar

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare