Sara
    Hej. Jag går i årskurs 2 och ska göra val till åk3 snart. Jag fick reda på att jag skulle göra 3 val: 2 i programfördjupning och ett som individuellt val. Jag tänker välja matematik 5 och engelska 7 men jag undrar om man kan ha matte 5/engelska 7 som både individuellt val och programfördjupning samtidigt? Eller måste jag välja ett 3:e ämne som jag måste läsa i åk3?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sara,

    ett av villkor för att uppnå kraven för gymnasieexamen (och kunna få Examensbevis) är "Volum" dvs att det är tillräckligt antal betygsatta gymnasiala kurser. Det ska sammanlagt vara minst 2500 gymnasiala poäng, av dem 100 poäng är en obligatorisk kurs gymnasiearbete och resten är "vanliga kurser". Om ni fick "order" om att välja 3 kurser då måste det antagligen vara så att det är 300 poäng som skulle fattas om man inte hade de tre kurser. Och om du har 200 poäng i stället för 300 poäng - då kommer det fattas 100 poäng, och du uppnår inte kraven för examensbevis. Det är vad jag tror.

    Sedan är det så att inte alla kurser är á 100 poäng. De flesta gymnasiala kurser är på 100 gymnasiala poäng, men det finns några få som "avviker" och är t.ex á 50 poäng. Då väljer man 2 stycken 50-poängskurser i stället för en 100 poängskurs, det är alltså inte antal Kurser, utan antal Poäng som måste stämma.

    Eftersom de flesta kurser är på 100 poäng, då är det mycket möjligt att alIa de kurser som ni får väIja meIIan är på 100 poäng/styck och är det sagt att ni måste ha 3 kurser, då är det troIigtvis 300 poäng det handIar om.

    Om man inte gör så som det är "sagt", då riskerar man inte uppnå kraven för examensbevis.

    Prata med SYV på din skoIa är mitt råd.

    Om du berättar viIket program & inriktning du Iäser kan jag ge dig ett bättre svar.

    HäIsningar

    DanieI SYV