Selma
    Varför kräver vissa universitet olika behörighet för samma program? T.ex samhällsplanerarprogrammet (kandidat). På Uppsala universitet kräver de matte 3b/c men Lunds universitet kräver matte 2a/b/c. Hur kommer det sig? Har även för mig att behörigheten för samhällsplanerarprogramet är just matte steg 3, varför skulle ett universitet då inte sätta matte 3 som krav på behörighet?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Oliks lärosäten i Sverige får sätta olika behörighetskrav även om det är ”samma utbildning”.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Selma,

    även om programmen heter samma, behöver de inte ha exakt samma innehåll;
    men om de även har samma innehåll, har ändå lärosätena rätt att göra egen bedömning och sänka behörighetskraven, om de tycker att lägre behörighet ändå kan leda till de studerande klarar av att uppnå kraven och ta examen.
    Varför det är så, får du gärna fråga UHR, Universitets- och högskolerådet och UKÄ, Universitets kanslersämbetet.

    Hälsningar
    Mikael SYV