Moa
    Jag funderar på att välja Samhälscetenskaps programmet men vad har dessa olika yrken för innebörd: socionom/kurator/ psykolog/samtalsterapeut. Jag är intresserad av beteendevetenskap, människan och hjärnan. Jag är också intresserad av barn och ungdomar. Tex från födseln till tonåren och alla faser som vi går igenom. Jag vet inte om jag vill jobba med detta men jag tror det, vad finns det för yrken som skulle passa mig tror du? Vård och omsorg? Jag har gymnasiefeber! ;) Mvh: Moa 16år. Snälla ge mig tips?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Moa,

    du skriver om att du har "gymnasiefeber", och du är långt ifrån ensam om det. Jättemånga ungdomar av de som väljer till gymnasiet är osäkra ang.sina val och det är inte alls konstigt. När man är ung, händer det mycket på kort tid - man kan få nya idéer, nya intressen inom ganska kort och helt ändra sig ang. vad man vill arbeta med i framtiden. Därför kan man inte få några garantier att du väljer rätt program på gymnasiet. Ingen, inklusive dig, kan veta vad du kommer att tycka om och tänka på - om 3 år! :)

    Mitt förslag att du kikar på yrkena Ungdomscoach>>Beteendevetare>>, Psykolog>>, Sociolog>>Socionom>>, Kurator>>, Samtalsterapeut>>, Familjebehandlare>> och KAA-ansvarig>>.

    Jag tycker att vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet är en bra grund att bygga vidare på.

    Du får gärna återkomma när du har läst på om yrken på www.framtid.se - i första hand inom områden Pedagogiskt arbete>>, Socialt arbete>> och Naturvetenskapligt arbete>>.

    Hörs!

    Peter SYV