Lina

    Hej, jag går ni nian och ska välja gymnasium, hade så gärna velat välja samhällsvetenskap med profilen sannarp Europa, men vet inte om jag kommer in. Jag o min kompis pratade med vår syv då hon sa att de krävdes 300 merit för o komma in på de, vet dock inte om vi hörde rätt för det låter lite orimligt. Stämmer de? Att de krävs 300 merit för o komma in på samhällsvetenskaps programmet med profilen sannarp Europa på sannarpsgymnasiet i Halmstad ? :/

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina; antagningsgränsen bestäms inte på förhand. Den uppstår i konkurrensen: antal utbildningsplatser ställs mot sökande med de betyg som sökande har.
    Vilka som kommer att söka till just den utbildningar och vilka betyg de kommer att få - är det ju ingen som vet. Antal platser på utbildningen kan också ändras.
    Visserligen kan man titta på hur det gick tidigare, men det behöver inte bli likadant i framtiden.
    Det bästa rådet jag kan ge är att du och din kompis försöker få så bra kunskaper och så höga betyg ni kan + att ni söker fler alternativ till gymnasiet, dvs förutom till Sannarpsgymnasiet - utan även till andra utbildningar - till andra skolor och/eller andra utbildningar på samma skola.

    Antagningsstatistik finns på gymnasieantagning.se/gymnasieintagning/stats. Enligt vad jag kan se där /länk ovan/ - så kunde man komma in på SA på Sannarpsgymnasiet med 190 betygspoäng vid slutgiltig antagning. Antagningskansliets personal och personal på den berörda gymnasieskolan borde kunna uppge siffrorna som stämmer. Men, egentligen, spelar de tidigare siffrorna ingen roll. Antagning görs om varje år och hur det blir framöver - är det ingen som vet.

    Samhällsvet.programmet erbjuds i Halmstad på några gymnasieskolor - kika på alla dem >> - är mitt råd och kanske också sök till alla dem - i den ordningen att du i första hand söker till den utbildningen som du helst vill gå och sedan i "fallande ordning" - till andra skolor/program som du också kan tänka dig gå på...

    Besök gymnasiemässan i Falkhallen i Falkenberg 17-18 okt 2018 och gå också på skolornas öppna hus. När du är på Öppet hus eller pratar med skolans personal i monter på gymnasiemässan, kan du fråga om antagningsgränser vid antagningar de senaste åren. Men tänk på att situationen kan förändras ganska mycket /det kan både bli lättare och svårare att komma in på samma utbildning/.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick nu svar från Antagnings- och systemansvarig på Gymnasieantagningen iHalland. Var god läs svaret nedan:

    Gymnasieantagning Halland gör ingen speciell antagning till Europaprofilen, utan bara till Samhällsprogrammet. Den statistiken finns på hemsidan: gymnasiehalland.se/antagning.

    Om det är fler sökande än platser på Europaprofilen gör skolan ett eget urval, utifrån meritvärdet. Men det får man vända sig till skolan för att få, den informationen har tyvärr inte gymnasieantagningskansliet.

    Med Vänlig Hälsning

    Gymnasieantagning Halland

    Liselotte
    Evelyn, SYV SYV på Kollaskolan

    Hej Lina!

    Jag arbetar som studie- och yrkesvägledare på Sannarpsgymnasiet i Halmstad.

    Som mina kollegor tidigare har förklarat är gränsen på antagning inget som sätts upp på förhand, utan beror på hur höga betyg de elever som söker har. Därför är det alltid viktigt att man söker till det man helst vill i första hand.

    När man ansöker till Sannarp Europa läggs detta som ett tillval i gymnasieansökan. Om du sedan kommer in på ditt program här på skolan finns du med på en lista över elever som uttryckt intresse för att åka på denna utbytestermin. I första hand måste du alltså komma in på Samhällsvetenskapsprogrammet.

    I nästa steg genomförs under år 1 (på vintern nångång) intervjuer med samtliga elever som uttryckt intresse för att åka till Europa. Utifrån dessa intervjuer, hur pågående studier fungerar OCH vilka betyg man haft med sig från år 9 tilldelas sedan platserna. Har man t.ex. 300 poäng från år 9 men helt har struntat i sina studier under första terminen på gymnasiet är det olämpligt att man åker. Rektorerna från utlandsskolorna är också delaktiga i antagningsprocessen och kan säga nej till elever.

    Vi har ett visst antal platser till varje program och land i Europa. Har vi t.ex. 5 sökande till Madrid har dessa goda chanser att få åka då vi (i alla fall tidigare år) haft fler platser än så. Hur detta ser ut kan dock variera.

    Men åter till din fråga. Förra året hade vi ett lägsta värde på antagna till Sannarp Europa på Samhällsvetenskapsprogrammet om 279. Det är högt, men bör definitivit inte hindra dig att söka. Det finns också, utöver Samhällsvetenskapsprogrammet, möjlighet att läsa Sannarp Europa på både Ekonomiprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet.

    Du får gärna höra av dig (här eller direkt till mig) om du har fler frågor!

    Med vänliga hälsningar,

    Evelyn