Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    om du bor i Landskrona, ser du kontaktuppgifter till ditt Antagningskansli på den här hemsidan>>

    Ring eller maila till gymnasieantagningen i Helsingborg

    Lycka till!

    Julia SYV

    Om jag ringer eller mailar till gymnasieantagningen i Helsingborg, det första som de kommer att fråga efter är ditt Personnummer. Därför är det mycket bättre att du själv kontaktar dem. På personnr. ser personal på antagningskansliet om det idag finns någon ansökan och hur den i så fall ser ut, de ser var du är folkbokförd (vilket också är ganska viktigt när man söker till gymnasiet).

    Utan att uppge personnummer kan man i bästa fall bara få allmän info om det t.ex finns Lediga/tomma platser och på vilka skolor och program i så fall. Den listan kan vara ganska lång och vissa skolor och/eller program kanske du inte alls är intresserad av. Sedan ändras ju den info också - och ibland ganska så snabbt. De lediga/tomma platser på gymnasiet "tas upp" av elever som ändrar sig eller flyttar till Skåne från andra delar av Sverige /t.ex om föräldrarna fick jobb i Skåne och de fick veta det idag, att de ska flytta, alltså/.

    Däri mitt förslag att du så snabbt som möjligt kontatktar Angagninskansliet i Helsingborg /ring dem och svarar de inte i telefon, maila och uppge ditt personnumer och dina Önskemål - vad du vill gå för utbildning och på vilken skola/.

    Jag lovar att hålla tummarna för dig! Hårt-hårt! :)

    Lycka till!