Matilda
    Hej! Är på grund av diverse omständigheter sent ute med mitt gymnasiearbete och formulerade min slutgiltiga frågeställning först idag.

    Går Humanistiska linjen med inriktning kultur och kommer undersöka hur Jean-Michel Basquiat använde konst för att uttrycka sina politiska åsikter samt hur relevant han är idag jämfört med då han levde.

    Arbetet ska lämnas in för första tvätt i slutet av januari, och då vill min handledare att runt 75% av "grovskissen" på hela arbetet ska vara klart. Sedan får vi tillbaka det och har ytterligare två månader till nästa tvätt, för att sedan lämna in slutprodukten i början av april.

    Jag vet inte hur insatta ni som SYV är i gymnasiearbetet, men jag undrar om ni har några kloka råd och tips kring hur jag bör använda den lilla korta tiden jag har och göra ett så bra gymnasiearbete som möjligt utifrån den korta tidsaspekten? Hur bör jag lägga upp mitt arbete, och hur arbetar jag som effektivast?

    Tack för att ni finns tillgängliga, och tack på förhand!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Syv är inte expert på GA, men det jag kan uppge är att arbetsinsats är på ca 200 timmar, dvs fem veckor på heltid och 75 procent av den tiden är ungefär heltid nu, till slutet av januari; du bör alltså lägga ner 40 Tim per vecka på ditt GA. Men du har ju annat att göra, andra kurser att läsa också...:( jag vet inte om det är realistiskt att hoppas att du hinner; mitt råd är att du pratar med din handledare och ber om uppskov, förklarar varför du inte kan bli klar i tid.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda, jag ser att du redan fick svar från Julia och jag håller i princip med det svaret som du har fått. Det är omöjligt att "klämma in" fem veckor på heltid som är två hundra timmar in i få antal timmar, även om man är myckt duktig. Däremot är det en "lokal datum-gräns" som din gymnasieskola eller handledare för gymnasiearbete för dig, har infört. Generellt sett, finns det inte någon regel att 75procent av gymnasiearbete måste vara klart till slutet av januari.
    Om du försöker göra ditt bästa och ändå hinna, gör det "inom rimliga gränser"... för att annars så finns det risk att du inte sover och inte äter, utan bara skriver på ditt gymnasiearbete under varje sekund av januari men sedan ändå inte blir godkänd, vilket i så fall blir väldigt tråkigt.

    Du skriver om att du formulerade din slutgiltiga frågeställning först idag. Är frågeställningen godkänd av din handledare i gymnasiearbete? Om du inte på förhand får frågeställningen godkänd, kanske kommer du att göra arbete "i onödan" och måste göra om mycket av arbetet, eller t o m hela arbetet - på nytt.

    Jag beklagar att vi inte kan ge så mycket praktisk hjälp i skrivande av gymnasiearbete; detta av flera olika anledningar: studie- och yrkesvägledare är inte ämneslärare, vi har inte de kunskaper som krävs för att kunna handleda i gymnasiearbete eller undervisa i något ämne; gymnasiearbete är ett Självständigt arbete, som eleven måste göra själv och med det Påvisa att hen är förberedd inför livet efter gymnasiet.

    En fundering från min sida - hur ligger du till i andra ämnen/kurser? Skulle det t.ex vara så att du av någon anledning inte kommer att uppfylla kraven för examensbevis, kommer du i så fall ändå få ett Sludiebevis och blir tvungen att komplettera det på Komvux efter gymnasiet; och i så fall kanske det inte finns någon större anledning att försöka "hoppa ur skinnet" och riskera äventyra sin hälsa ... utan du kanske kan ta det lite lugnt och satsa på komplettering efter gymnasiet. Men det är, som sagt, bara en liten fundering. Jag vet inte hur du ligger till i andra kurser.

    Om du är osäker ang. dina möjligheter att uppfylla kraven för examensbevis, kan du kika på >>Reglerna för examensbevis på gymnasieGuiden.se och/eller prata med SYV på din skola.