Aylin
    Hur kan det variera mellan skolor gällande dagen då slutbetygen i trean sätts? Jag behöver mer tid för att skicka in allt och min skola (Bromma) säger att sista dagen är imorgon??? Har jag inte rätt att överklaga på nåt sätt? Min kompis (som går på ett annat gymnasium) får sina betyg i slutet på nästa vecka... När måste betygen registreras i betygskatalogen egentligen? Riskerar att få F i samhällskunskap.... Om nu läraren sätter ett F imorgon, kan han fixa det till ett E i efterhand, om några dagar? Alltså uppdatera betyget till ett E?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Chad,
    din fråga kan vi tyvärr inte svara på.
    Det stämmer att läsåret slutar i olika skolor - olika datum. Läsråret börjar också på olika skolor - olika datum. Även "studiedagar" och lovveckorna är olika på olika skolor i Sverige. Det totala antalet studietimmar finns det strikta regler för... men om din skola hade läsårets början tidigare än den andra skolan, där din kompis läser och/eller hade färre studiedagar... då "slutar" studietimmarna tidigare på din skola. Det är inte strikt och centralt reglerat.
    Det är rektor på din skola som är ytterst ansvarig för det som händer på skolan.
    Som elev bör man följa de regler och anvisningar som skolan ger. Kan man inte det, ber man om det är möjliget att göra ett Undantag; prata med din lärare och sedan kanske också med rektor.
    Vi kan inte lova dig att du får ett positivt svar.

    Du kan inte få "rätt" pga andra datum gäller på en annan skola. Möjligtvis kan du få en förklaring ang. Varför andra datum gäller på en annan skola... Förhoppningsvis kan din skola ge dig mer tid, göra undantag. Rerktors beslut gäller.
    Om du är missnöjd med hur din skola agerar, har du rätt att göra anmälan till Skolinspektionen.

    Länktips: skolinspektionen.se/sv/Anmalningar/Att-anmala-till-Skolinspektionen.

    Vänligen
    ANNA

    • : Tack för svaret, hur funkar det med korrigering av ett betyg? Kan läraren/rektorn ändra till det betyg jag förtjänar om jag kompletterar i efterhand?
    • Anna : Det händer mycket sällan att betygen ändras i efterhand. Rektor kan besluta om att upphäva ett felaktigt satt betyg, om uppenbarliga fel har begåtts (ex. om två elever "blandades ihop" och man fick någon annans betyg i stället för sitt betyg). I 99.999% av fallen betyg som är satt och undertecknad av läraren - det är det som gäller. När kursen är slut, då är kursen slut och betygen är satta. Men visst kan det finnas speciella omständigheter, ex. om eleven låg på sjukhuset under lång period och missade många veckors undervisning,tex. - då kan rektor bevilja undantag. Prata med personal på din skola. Lycka till!