Hamza
    Hej!

    Vad är det sista datumet som en prövning för göras om man tog studenten 2015?

    Om jag t.ex. gör det genom NTI, finns det en risk att lärarna går på semester innan slutdatumet för prövningar?

    Måste jag skicka mina betyg som jag har pluggat upp, på egen hand, efter ett visst datum?

    Skiljer sig slutdatumet beroende på kommun (Nyköping, min kommun)?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Hamza!

    Om du är skriven (folkbokförd) i Nyköping, se här>>> hur du bokar tid för Studie- och yrkesvägledning på Campus Nyköping.

    Prövning>> har du rätt att göra i andra kommuner också. Det finns inget krav på att vara folkbokförd i den kommunen där du vill göra prövning. Men för att få reda på vilka kurser du behöver göra prövning i, är det bra att diskutera det med Studie- och yrkesvägledare och i fall du vill läsa en kurs (med lärarledda lektioner eller på distans) - då ansöker du om det i den kommunen där du är folkbokförd.

    Det finns tyvärr inte någon sammanställning på alla prövningar i alla de olika kommuner. Det kan vara så att du kan nu anmäla dig till prövning som du kan göra i september 2016. Detta pga de prövningar som görs i slutet av maj - brukar ha sista ansöknings/anmälningsdag senast i mitten av april. Med det sagt, påstår inte jag att det inte finns möjlighet att fortfarande göra prövning någonstans i Sverige innan sista kompletteringsdag till högskoleutbildningar (med start hösten 2016) som är 20 juni 2016.

    Det beror, dock, på vilken kurs det är - och om du kan resa inom hela Sverige för att göra prövning.

    Exempelvis på Prövningsenheten i Gbg är sista datum för prövningar 19 maj, men sista ansökningsdatum var 21 april och de tar nu inte fler ansökningar till prövningar i maj. Ungefär så brukar det se ut i andra kommuner också.

    Enligt info på Nyköpings kommuns hemsida här>>> var sista datum att anmäla sig till prövningar som görs under våren i Nyköping 1 mars. Sista datum att anmäla sig till prövningar som kan göras i Nyköping under hösten är 1 september.

    Som sagt, behöver du inte göra prövning>> just i Nyköping, utan kan resa till en annan stad, och det kan eventuellt fortfarande finnas möjlighet någonstans i Sverige att anmäla sig och hinna göra prövning i maj eller första veckan i juni. Du får leta info genom att "googla". Chansen är dock inte stor att du fortfarande kan anmäla dig och göra prövning så att du hinner komplettera innan 20 juni.

    Du kan också vända dig till din gymnasieskola och fråga om de vill hjäpa dig och låta dig göra prövning på skolan.

    På din fråga om lärarna går på semester under sommaren är svar - för det mesta Ja. De flesta lärare går på semester under sommaren, men det finns också de som leder sommarkurser eller är i tjänst av någon annan anledning. Att läraren inte är på semester betyder, dock, inte att man kan göra prövning. Varje kommun bestämmer själva när datum för prövningar sätts och hur lång tid innan man måste anmäla sig och även betala (500 kr per prövning).

    Efter första veckan i juni tror vi inte att man kan göra prövning någonstans - och sedan är det tidigast i slutet av augusti som man återigen skulle kunna göra prövningar. Det beror troligtvis på att sista dag för komplettering till högskola är i mitten av juni (i år är det 20 juni 2016) och prövning måste rättas och betyget sättas och det måste också "hinnas" att betyget kommer in till Antagning.se.

    Under sommaren är det inte många personer som är intresserade av att göra prövning och lärarna (de flesta i alla fall) går på semester, precis som du skriver i din fråga. Men jag kan inte säga till 100% att ingen kommun i Sverige erbjuder prövning under sommaren. Men pga det ej finns någon samordning av prövningar, finns det svårigheter i att hitta info om vilka prövningar som kan göras och när.

    Råd till dig: se på kommunernas hemsidor - de kommuner som ligger inom pendlingsavstånd för dig eller ring till deras växel och fråga om när sista dag att anmäla sig till prövning blir. Några kommuner har Prövningsenheten (som t.ex Göteborg) men i de flesta kommuner är det på eller via Komvux som man gör prövningar (ibland kallas dem för "särskild prövning" eller "betygsprövning" men det är samma sak som "prövning").

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare