Hej Tilda,

    det var mycket olyckligt att din kurs slutar 3 veckor efter sista kompletteringsdagen, som är 1 dec. Du får givetvis höra med Komvux, vuxenutbildningen - om du du kan skriva slutprovet tidigare. OBS! du behöver få betyget "i handen" senast 1 dec. Det brukar ta ett par veckor för skolan att sätta betyg... det ska undertecknas av läraren, kontrolleras av utbildningsadministratören och föras in i betygskatalogen. Du måste därför göra slutprovet senast i mitten av november för att ha en rimlig chans att komplettera din ansökan till högskola till vårterminen.

    Undrar varför du ska läsa matte 2b och inte 2a? Matte 2a är lättare att få högre betyg i och för behörighet brukar det inte spela någon roll, om du får betyg i 2a, 2b eller i 2c - när du läser på komvux.

    Om du i ditt examensbevis - till exempel - har F i matte 2b, går det bra att få godkänt betyg i matte 2a och betyget i matte 2a kommer att räknas in i ditt jämförelsetal i stället för 2b.

    Om du inte kan få betyg i matte 2 senast 1 dec., kommer du inte antas till en högskoleutbildning som kräver att man har godkänt betyg i matte 2. Du kommer i så fall få svar OBEHÖRIG, tyvärr.

    Du kan i så fall söka till nästa antagningstillfälle.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Tack för ett bra svar! Ska kolla med konvux.
    • : Om jag sedan behöver matte 3b eller 3c går det bra att läsa matte 2a och sedan 3b?
    • Daniel : Det går bra att läsa matte 2a och sedan 3b eller 3c. Kolla med Komvux. Och lycka till!