Cornelia
    Jag undrar om det skulle vara möjligt att få självständiga studier om man går i sjuan. Jag vet att man kan söka till korr om man går på gymnasiet, men hur är det med grundskolan? Jag mår psykiskt dåligt av skolan men vet inte varför då de i min klass är snälla samt lärare. Att byta skola är inget alternativ eftersom jag inte trivs bland främlingar, jag fick nyligen byta till min nuvarande skola på grund av att min förra skola inte hade ett högstadie. Går det att få självständiga studier?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Cornelia,

    Kika gärna på alternativet "SofiaDistans" - där det på deras hemsida står att de erbjuder distansundervisning på grundskolenivå bland annat för elever som har svårt att följa den vanliga skolundervisningen på grund av lång resväg, sjukdom eller annan anledning. Kontaktuppgifter till SofiaDistans finner du på www.sofiadistans.nu/kontakt

    Om det av någon anledning inte går för dig att läsa via SofiaDistans, be dina vårdnadshavare ansöka hos din "hemkommun" - det är den kommunen där du är skriven/folkbokförd - om att de gör utredning och kommer fram till om de kan köpa distans-undervisning för dig (göra anpassad studiegång).

    Bästa hälsninar och Lycka till!

    ANNA

    Hej igen, kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/grundskola-pa-distans - om du inte redan har självmant tagit reda på vad som gäller om man vill läsa på Sofia Distans; just nu är det tyvärr "anmälningsstopp" och oklart när rektorerna återigen ska kunna anmäla elever. Det är alltså REKTOR på din grundskola som kan anmäla dig, inte du själv eller dina föräldrar/vårdnadshavare. kostnad för din skola för en elev blir 87 000 kr. per läsår - det är alltså rätt dyrt och det kan hända att din rektor anser att din skola inte har råd.