Lea
    Jag ligger hemma med vattkoppor och har nationellt prov i Spanska på onsdag, eftersom vattkoppor är väldigt smittsamt bör jag självklart inte gå. Är denna sjukdom godtagbar för att inte göra nationella prov? Har jag möjlighet till att göra det vid ett annat tillfälle? Jag ligger inte särkilt bra till i ämnet och behöver göra det för att visa upp min förmågan.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Lea,

    tråkigt att du är sjuk. :( Krya på dig!

    Ang. provet- självklart kan man inte gå i skola och skriva provet om man är sjuk. Be dina föräldrar/vårdnadshavare ta kontakt med din skola snarast, typ redan nu ringa och lämna meddelande på tel.svararen på skolans expedition om att du är sjuk.

    Eftersom du är icke-myndig än (det blir du när du fyller 18 år), är det inte du själv utan dina vårdnadshavare som anmäler dig sjuk. Det är bra om du kan få läkarintyg; då blir det inga "misstankar" om sjukdomen... :) heller.

    Ang. skriva omprov mm. är det din skola som bestämmer hur det löses. Det får du ta med din skola när du återigen blir frisk.

    Hälsningar

    Daniel