zahra
    Hej!

    Jag skulle vilja utbilda mig till sjuksköterska, och vill studera distans då jag flyttar lite omkring och har en massa annat som jag är upptagen med. Har sett att det fanns distans i stockholm men finns det andra städer där man kan studera distans som sjuksköterska? Hur många gånger per termin måste man befinna sig i höglskan? Och ska man ansöka i april månad eller kan man göra det senare?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Zahra,

    även Umeå universitet erbjuder, enligt info, på www.studera.nu läsa till sjuksköterska på distans.
    Du kan läsa en >> berättelse om Anna, som läste till sjuksköterska på distans på UU.

    Även i Luleå verkar det vara möjligt att läsa till Sjuksköterska på distans.

    Utbildningsutbud till start HT-19 på högskoleutbildningar på grundnivå i Sverige fastställs till 15 mars 2019. Då ska man kunna se alla de sökbara utbildningar på www.antagning.se och det kan hända att det dyker upp ännu flera möjligheter att läsa till sjuksköterska på distans.
    Ansökningsperioden blir 15 mars - 15 april 2019 men sedan kan man komplettera sin ansökan t om 20 juni 2019. Om man inte kan komplettera i tid, får man svar OBEHÖRIG men kan försöka - genom att kontakta antagningsgruppen på respektive lärosäte - att få "anstånd", om det finns särskilda anledningar till varför man ej kunde komplettera i tid.
    ****
    Utbildningsutbud till start VT-20 kommer att fastställas tills ansökningsperiod börjar på hösten. Datumen som gäller - se antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum.

    Angående antal fysiska träffar och träffar via Skype eller andra digitala kanaler med fasta tider - måste du fråga på respektive lärosäte om.
    Jag kan också tänka mig att till en viss del bestämmer de studerande själva (när de gör grupparbete) - hur ofta de ska träffas för att lösa uppgiften och här gäller det att "både ge och ta", dvs försöka vara så tillmötesgående ang. tiderna som man bara kan.

    • : Vem är respektive lärosäte?
    • Julia : Lärosäte är det högskola eller universitet. "Respektive" i detta fallet är det just det lärosäte där du vill läsa.
    • Julia : Kan du tänka dig vilja läsa på flera olika lärosäten, vänd dig till var och en av de lärosätena.