Islana
    Hej!
    Jag ska börja första året på handel och administrations programmet, eftersom jag vill ha en utbildning inom den kategorin. Men jag vill också plugga vidare på universitet, och utbilda mig till sjuksköterska. Jag undrar vilka ämnen som krävs, om jag kan läsa alla ämnen som krävs under skoltid? Jag vill helst inte läsa på komvux efter gymnasiet, och missa en termin. Annars skulle det gå att läsa ämnerna som behövs under sommarlovet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej;

    det går inte att garantera att på HA-programmet på gymnasiet bli behörig till sjuksköterskeprogrammet; snarare skulle jag säga att det är rätt troligt att du inte blir behörig, därför att bland annat godkänt betyg i Naturkunskap 2 krävs för särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet. <kika gärna på Programplan för HA

    Eftersom du frågar vilka kurser du behöver läsa, ger jag nu dig svar på den frågan men OBS! vi kan inte garantera att din gymnasieskola ska kunna erbjuda alla de kurser. Läsa in behörighet under sommarloven brukar inte finnas möjlighet att göra; förutom att om du bedrivet självstudier under sommaren och övertalar rektor på din gymnasieskola att ge dig möjlighet att göra prövningar, vilket jag tror inte rektorn går med på.

    Kurser du på HA >> behöver välja eller lägga till för att bli behörig till sjuksköterskeprogrammet:
    inom programfördjupning - Matematik 2a, Engelska 6  och  Svenska eller svenska som andraspråk 2
    inom Individuellt val - Naturkunskap 1a2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1a2

    Som extra-kurs, utanför programmet - Svenska eller svenska som andraspråk 3.