Alisa
    Hej.
    Vad tjänar en stödpedagog jag är 24 år
    Tanken är att läsa ssk. Men jag har inte de poängen o ja vet inte vad jag sk göra. Har iaf sökt men reservplats va för långt bak.
    Hur göra kan man lägga till kurser på något sätt? Vården är de enda jag kan tänka mig att läsa till.
    Uska är ingen ide då det dåligt betalt för o läsa 2 år. O inget jag är intresserad av.Snälla hjälp?

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alisa,
    du nämner "stödpedagog" i din fråga - är du utbildad stödpedagog? eller läser du mot att bli en stödpedagog? förklara gärna.

    Ang. komma in på sjuksköterskeprogrammet
    Att Komma in är bara första steget. sedan ska man också klara av tuffa studier i 3 år på heltid. Vi känner till några fall då folk hoppade av sjuksköterskeprogrammet då det var för tufft att läsa. Tyvärr är inte allt löst om man kommer in på sjuksköterskeprogrammet. :(

    Om du inte kommer in på sjuksköterskeprogrammet  - gör högskoleprovet; gör HP flera ggr. Försök höja dina betyg genom prövningar. Även om du gör allt du kan, kan jag tyvärr inte lova dig att du kommer in å sjuksköterskeprogrammet. Men du ska givetvis kämpa så hårt du kan, om det är din dröm och du är säker på att du kommer att klara av de tuffa studier och sedan att jobba som sjuksköterska, vilket också kan vara rätt så krävande.

    • : Nej jobbar inte som stödpedagog lite nyfiken bara på vad de tjänar. För ja har för mig att det är en yh utbildning.(Komvux)?. M
    • : Ja läste samhäll på gymnasiet eftersom ja inte visste vad jag ville. Det är nu ja ångrar att jag inte tog omvårdnad direkt då hade jag kunnat gå vidare till ssk. Nu känner jag panik o påverkar min hälsa eftersom åren går o ja är 25 nösta år och har fortfarande inte startat med plugg... Dessa högskoloro e ju populära, Yh utbildning jag tänker om kag ska ta ngt där vad skall det va ? Eftersom jag har ett vanligt jobb nj där man ungefär tjänar lika mkt utan utbildning. T.om mer än uska t.ex
    • : Sekreterare det är samma sak där.. vill ju ha ett jobb som kommer o behövas längre fram också. Så plugga är prio 1 just nu har sådan panik
    • Liselotte : jag har nu skrivit ett nytt svar till dig med svar på frågorna du ställer i dina kommentarer + med ännu ett litet tips på vad du kan göra. Kika gärna på mitt svar. Och Lycka till! L. :)
    • Mikael : Angående lön för stödpedagoger - jag kontaktade (idag) en sakkunnig och fick följande svar: Det ser ganska olika ut i olika kommuner. I Storstäderna ligger lönen för stödpedagoger vanligtvis mellan 27 000-32 000 kronor per månad, medan i de små/minde kommunerna ligger den på ca 25 000-30 000 kr/månad.
    • : Jaha ok som Göteborg få ligger det på 27 men det handlar juno, åldern osv för o hamna på 27 000 väl... tack
    • Anna : Lönerna sätts oftast Individuellt. Vad just Du kan få för lön - är omöjligt att svara på. Det finns endast de ungefärliga siffror på vad man "brukar få" - sedan beror det på väldigt många olika saker, bl a på hur duktig man själv är på att löneförhandla. :)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, det finns >> många olika yrken inom Hälsa- och sjukvård. Jag förstår att du vill bli sjuksköterska. Men kika gärna även på andra yrken / förhoppningsvis hittar du något annat yrke Också som du kanske kan bli intresserad av.

    Kika ex. på yrken som Apotekstekniker >>, Tandsköterska, Med.sekreterare och Steriltekniker - som kräver yrkeshögskoleutbildningar.
    Det finns också yrken inom Hälsa- och sjukvård som ej nödvändigtvis kräver någon formell utbildning inom vård, utan man kan bli utbidad på sin arbetsplats, efter anställning - ex. på ett sådant yrke är Optikerassistent >>.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alisa,

    utifrån dina kommentarer skriver jag nu mitt svar till dig.

    Stödpedagog - det vi vet om det yrket har vi publicerat på framtid.se/yrke/stodpedagog. tyvärr verkar det inte finnas någon tillförlitlig statistik ang. lön för detta yrket, vilket kan bero på att stödpedagoger /arbetstitel/ kan anställas med högskole-, yrkeshögskole-, gymnasiala utbildningar och även i vissa fall utan någon relevant utbildning över huvudet taget (tyvärr). Då det ej är ett reglerat yrke, bestämmer arbetsgivaren mycket fritt - vem som ska anställas. Finns de inte någon med relevant utbildning, kanske anställs någon som egentligen inte har de kvalifikationer som arbetsgivaren önskar sig - och så får den personen kortare AVA, allmän visstidsanställning, och lägre lön, men kan senare "växa in i jobbet" och få upp lönen också.

    Jag förstår att du vill sätta igång och plugga snart. Det är bra att du vill studera. Men det finns också en viss "fara" i att läsa "vad som helst", då det tar tid och även kostar dig pengar (om du t.ex börjar läsa ngt. som du senare ångrar och tänker senare att "jag borde ha läst ngt. annat" - exempelvis som du skriver om dina gymnasiestudier: du skriver om att du ångrar att du gick Samhällsvet.programmet, utan borde ha läst Vård på gymnasiet). Skillnaden är för dig att nu behöver du inte börja plugga just till hösten 2018, utan kan faktist vänta med det. När du sökte till gymnasiet, kunde du inte vänta i några år tills det "klarnar" angående vad du vill läsa. :)

    Hur säker är du på att det just Sjuksköterska som du vill bli? Om du ej läste vård förut... Har du jobbat inom vården?
    Det finns, som sagt, exempel på att folk hoppar av sjuksköterskeutbildningen. Mitt förslag är att du bör försöka testa på jobba inom vården (kanske ta sommarjobb inom hemtjänst eller som extrajobb - vid sidan av ditt andra jobb). Det blir ju väldigt tråkigt om du först kämpar hårt för att komma in på sjuksköterskeprogrammet och sedan inser att det var fel utbildning för dig.

    Det finns - på gott och ont - tusentals olika jobb och yrken, och det kan bli svårt att välja, det förstår jag mycket väl. Och sedan, när man väl tro sig veta vad man vill skaffa sig för utbildning - så kanske man ej kommer in på den! :(

    Ibland måste man chansa, vad gäller val av yrke och utbildning. Att invänta tills man är 100% säker och inte ska ändra sig även i framtiden, går ju inte. Vi vet inte vad som kommer att hända i framtiden... och det går inte förbereda sig för allt som eventuellt skulle kunna hända. Man måste "gå på" det man tror på och känner just nu.

    Om du tror att yrke Sjuksköterska är "ditt yrke" men du ej kommer in på utbildningen - se vilka Liknande yrken som finns: kanske Arbetsterapeut >> eller Fysioterapeut >> skulle vara intressanta/passande yrken för dig?

    Liselotte
    • : Hej. Tack för ditt svar, ja blev mer intresserad när ja hörde fysioterapet, men är inte det svårare att komma in på det? Jag har gått o tänkt i en vecka o kånns som att det hade passat mig . Då jag sj håller på med mycket träning
    • Milla : Det är ingen som på förhand vet om det blir lättare eller svårare att komma in på olika utbildningar men ju fler utb du söker, desto fler chanser har du att komma in.
    • : Ok men vad vet ni om fysioterapet.. vad är det bästa sättet att göra för o komma in på det
    • Julia : Det vi vet om yrket Fysioterapeut - finns att se på https://www.framtid.se/yrke/fysioterapeut-f-d-sjukgymnast och för att komma in på fysioterapeutprogrammet måste man vara BEHÖRIG till Fysioterpeutprogrammet, som är en 3-årig högskoleutbildning på heltid.
    • Julia : Jo fler olika utbildningar du söker, desto större chans att du kommer in någonstans: du får ju en ny chans för varje ny ansökan. Och - har du kikat på www.yhguiden.se ? Inom yrkeshögskola finns ex. utbildningar till Medicinsk sekreterare, Apotekstekniker, Steriltekniker & Tandsköterska, bara för att ta några exempel.
    • : Tack så jättemycket. Men de yh utb du gett exempel på längst ner är inget för mig:)
    • Liselotte : OK, du ska givetvis inte söka utbildningar som är "inget" för dig! Men kasta ett öga på www.yhguiden.se - där alla yh utbildningar presenteras.
    Läs alla kommentarer