Julia
    Hej! Jag läser andra året på vård- och omsorgslinjen! Efter studenten är jag sugen på att läsa till sjuksköterska på Göteborgs Universitet, och läsa ett av åren i North Carolina. Hur ska jag gå till väga? Hur funkar det med betyg? Behöver jag läsa extra engelskskurs? Nu läser jag som högst engelska 6. Min fråga är helt enkelt; hur gör jag?
    • : Du kan också själv ta kontakt med skolor i North Carolina och fråga direkt vad som gäller om man vill läsa hos dem.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Julia!
    Det är alltid bra att kunna mer engelska och speciellt om du är intresserad av att plugga utomlands.
    Lägg till Engelska 7 i din Studieplan om möjlighet finns. Fråga om du kan läsa Eng7 som en utökad kurs om den inte får plats inom programmets 2500 poäng.

    Om du får byta ut ett år av Sjuksköterskeutbildning i Sverige mot studier utomlands är bara den högskla/universitet som kan svara på, där du kommer att läsa.
    Som regel, så finns det vissa utbytesprogram och utanför det - så får man ordna allt själv och det kan bli svårt att få tillgodoräkna sig de betygen man fick utomlands - i alla fall i "formell mening".
    Men mer kunskap är det alltid bra att ha, så studier är aldrig "bortkastad tid" utan det är alltid bra att läsa mer och kunna mer.

    Bra info om studier utomlands finns bl a på följande sidor:
    http://studera.nu/studera-utomlands/studera-utomlands/
    http://studera.nu/studera-utomlands/vart-kan-jag-aka/lander-a-o/usa/

    Men om den specifika möjligheten att byta ett år av studier på Sjuksköterskeprogrammet på Göteborgs Universitet - var god vänd dig till Studievägledare Therese Johansson, 031-7866057, [email protected]

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA