annika
    Hej! Jag är snart färdigutbildad sjuksköterska men känner att jag vill arbeta med djur istället. Helst som djursjukskötare. Finns det någon alternativ väg för mig då jag inte orkar gå om ett helt program igen? Eller finns det en kortare väg för mig att arbeta med djur på något annat sätt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Annika,
    om jag förstår dig rätt, så vill du gärna jobba som Djursjukskötare.
    Så här säger reglerna:
    om du söker till Djursjukskötar-programmet och kommer in, ansöker du om "Tillgodoräknande av tidigare utbildning" och får svar ang. vilka delar av programmet du ev. kan hoppa över. Blir det för mycket kvar att läsa, kan du då tacka Nej till utbildningsplats; det är frivilligt att läsa. Du kan lämna ÅTERBUD, alltså säga Nej till erbjuden studieplats.
    Du kan också försöka få någon sort "förhandsbesked" om tillgodoräknande av tidigare utbildning, men det kan bli svårt. Detta av flera anledningar:
    de utb.ansvariga vill inte lägga ner tid på att göra bedömningar som kanske sedan inte leder någonvart... t.ex om du sedan ej skulle söka till deras utbildning eller söker men ej kommer in;
    ännu en "bra" anledning är att innehåll i utbildningar förändras och ibland på kort varsel kan förändras mycket: exempelvis om du får besked om vilka kurser du behöver läsa i fall du kommer in på Djursjukskötar-utbildninger men söker senare, t.ex om 1 eller 2 år... då kanske deras utbildning har förändrats, och den förhandsbedömning du fick ej längre gäller.
    *****
    Andra alternativ:

    Legitimerade sjuksköterskor (för human hälso- och sjukvård) får jobba som djurvårdare på nivå 2, tidigare kallad Djurvårdare på utökad nivå (uppgift från december 2018) och detta utan att behöva ansöka om tillstånd hos Jordbruksverket. Var god läs mer på jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurhalsopersonal/arbeteinomdjurenshalsoochsjukvard/djurvardare.
    Med det sagt, så finns det ingen garanti på att få jobb som djurvårdare, för att arbetsgivare kanske anställer ngn annan som har just "djurvårdat-utbildning" i grunden; du kan i så fall söka jobb på veterinärkliniker och veterinärmottagningar; om inte annat - då som värdinna/receptionist, kanske till att börja med.

    Det är skillnad mellan yrken Djursjukskötare och Djurvårdare/Djurskötare.

    Kika också på flera yrken:
    djurhalsopersonal
    djurmassör
    hästtandvårdare
    djurvardare-vid-djurpark

    Studie- och yrkesvägledare