Seyda
    Hej! Jag läser på yrkesgymnasiet (undersköterska) nu och jag tänker läsa vidare till sjuksköterska. Men behöver man läsa engelska 6 för att komma in i sjuksköterska utbildningen ?
    • Julia : Du kan göra Prövning i Eng6 om du har eller skaffar dig kunskaper på egen hand. Du behöver GODKÄNT BETYG i den kursen. Det finns dock inget krav på att man Läser kursen. Man kan få betyg genom Prövning också. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, Seyda. engelska 6 ingår i Grundläggande behörighet till högskolestudier; därför måste du ha godkänt betyg i den kursen om du vill bli behörig till Sjuksköterskeprogrammet som är ett högskoleprogram.

    bästa hälsningar

    ANNA