Alisa
    Hej. Det är så att jag läst upp några gymnasiala kurser och är nu behörig till o ansöka till högskolan. Ansökte kom inte in då jag stog som reserv. Problemet är den att betygen är för låga hur går man tillväga ? Sen har jag haft tankar kring usk då jag är intresserad av vården men ser inte vad för fler alternativ det finns, Hur gör jag !? Kan tilläga att jag läst samhäll på gymnasiet

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Alisa,

    det är jättebra att du vet vad du vill - du är intresserad av vården! Det finns många olika yrken inom vården, se ex. >>sjukhusyrken och ännu fler yrken - kika på >> ca 150 yrken inom Hälsa- och sjukvård.

    Jag vill tipsa om yrkeshögskoleutbildningar som är lite mindre kända för "allmänheten" än högskoleutbildningar, vilket är jättesynd för att de är jättebra. Se ex.
    >> utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/apotekstekniker

    eller

    >>utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/medicinsk-sekreterare-sthlm

    Om du vill försöka komma in på sjuksköterskeutbildning, vilket du redan försök, men kom inte in på... då råder jag dig

    1. göra Högskoleprovet

    och

    2. se om du kan anmäla dig till prövningar för att försöka höja de betyg som du redan har i ditt examensbevis.

    Här nere - några exempel på yrken som är "yrkeshögskoleyrken" dvs utbildning finns i princip endast inom yrkeshögskola /i alla fall som det är nu i Sverige/:

    Paralegal >>

    Vårdadministratör>> / Medicinsk sekreterare >>

    Tandsköterska >>

    Specialistundersköterska >> Här är "problemet" att just Specialistundersköterska är påbyggnad på Undersköterska, dvs man måste redan vara utbildad undersköterska.

    • : Ja precis mindre kända vrf är det så ? Vad är liksom skillnaden .... är det sämre betalt?
    • Julia : Högskola har funnits i flera hundra år och yrkeshögskola - bara i några få år; yrkeshögskola är en NY skolform. Yrkeshögskoleutbilningar är ofta Kortare och mer Praktiska. Vissa yrken kan man endast läsa till på yrkeshögskola. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se
    • : Ok för jag får höra att det dåligt på ngt sätt att läsa det.. Dålig lön osv när det gäller yrkes
    • Julia : Om alternativet är att vara arbetslös utan någon inkomst då är alla arbeten bättre, eller hur? Sedan är det så att om man läser 3 år till sjuksköterska men endast 1,5 år till apotekstekniker - då börjar man jobba 1,5 år tidigare och på den tiden tjänar man pengar /börjar tjäna tidigare.../ och så har man mindre "lån" från CSN också - ca 80-85 tusen minder i lån från CSN samtidigt som man på 1,5 år får "ut", efter skatt minst 200 000 kr. - om man jobbar som ex. apotekstekniker - då det är nästan 300 000 tusen kr. som man "tjänar" för att gå en kortare utbildning i vårt exempel. Men som sjuksköterska som börjar jobba senare och har mer lån att betala tillbaka till CSN /och man betalar också Ränta på lånade pengar - så man betalar tillbaka mer än man lånade/ - så blir "livslön" inte så mycket mindre för en apotekstekniker än för en sjuksköterska. :)
    • Julia : Man glömmer, alltså, ofta att tänka på "förlorad arbetsinkomst" vid längre studier. Och så också INNAN studierna ... om du t.ex lägger 2 år på att försöka komma in på sjuksköterskeutbildning och inte har inkomst under den tiden + att kanske tyvärr till slut inte kommer in. Tänk att du, om du börjar jobba imorgon (med vad som helst) - redan börjar tjäna pengar. även med minimilön tjänar man mycket på 2 år /om man jämför med att man inte har någon inkomst och kanske i stället lånar pengar från CSN vid studier/.
    Läs alla kommentarer